torsdag den 25. juli 2013

Blomkålsmos LCHF

Blomkålsmosen er rimelig "stabil" og flyder ikke ud.
Denne blomkålsmos er mere "fast" end mine tidligere udgaver, da jeg efter kogning af blomkålsbuketterne dræner dem for en del væske.

Desuden tilsætter jeg hvid balsamico til første hold kogevand for (om muligt) at trække lidt af kållugten ud. Skifter kogevandet ud efter 15 minutter, koger buketterne endnu ca. 15 min. i nyt, letsaltet kogevand. Om det gør den store forskel, er jeg ikke selv 100% overbevist om, men da jeg tidligere har forsøgt mig med frysning af blomkålsbrød og nærmest blev blæst tilbage af kållugten, da jeg åbnede fryseren for at hente mig et nedfrosset - men ellers velsmagende blomkålsbrød - har jeg valgt at eksperimentere lidt. Nyt herom følger i et senere blogindlæg.

Ingredienser:
1 stort blomkålshoved, evt. 2 mindre skåret fri for stok og skilt ad i buketter
5 spsk. hvid balsamico (kan evt udelades, se ovenfor)
2 1/2 dl. fløde 38%
125 gr. Pikantost eller anden friskost/flødeost f.eks. Philadelphia
2 spsk. grøn pesto - klik for opskrift (kan evt udelades)
Salt til kogning af blomkålen
Salt og peber (når mosen smages til - eller udelad, da ost og pesto også indeholder en del salt)

Blomkålsbuketterne dampes eller koges som anvist ovenfor - eller tilberedes på traditionel vis i letsaltet vand i ca. 30 min., eller til blomkålen er mør.
Blomkålen hældes i en sigte og drænes for en del vand. Dette kan gøres ved at presse kålen ovenfra med en rund skål i passende størrelse i forhold til sigten. Det vil også kunne lade sig gøre at presse vandet ud gennem et klæde, men husk på, at det er varmt at stå med, og vi skulle nødigt skolde os. Min metode med skålen er ret effektiv, så prøv den istedet! Er hullerne i din sigte for store, så kan et klæde lægges i - det fungerer også.
Den drænede blomkål blendes (jeg bruger stavblender) med piskefløde, friskost (Pikant) og pesto.
Smages evt. til med salt og peber.

Ved servering er et drys friskrevet Parmesanost bestemt ikke at foragte. Mums.
Som det ses på billedet her, var det en noget enkel servering med blot en ristet pølse...


Velbekomme!


1 kommentar:

Lone sagde ...

Næringsindhold pr 100g med Philadelphia Classic men uden grøn pesto
135 kcal protein 2,7g kuldhydrat 4,9g fedt 12g

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate