lørdag den 27. juli 2013

Sukker - det nye tobak?



Jeg har ferie - ja, bestemt!
Og jeg har været på udlandsrejse og nydt en masse god mad - ja, bestemt!
MEN JEG HAR IKKE SAVNET NOGET (det skulle da lige være min lille hund - men ham har vi hentet hjem igen igår aftes efter vores 13 skønne dage i Spanien).

Min kost har i de 13 dage overvejende været LCHF (vil vurdere den til omkring 90-95pct), når man lige ser bort fra et par skønne drinks og et par glas Rioja (nå, ja - når det sandt skal være, så har jeg også nydt et par enkelte iskolde øl i varmen).
Jeg har dermed bevist overfor mig selv, at man godt kan holde ferie (næsten) uden at svigte de gode kostprincipper undervejs. Det spanske køkken byder jo også på andet end tortilla de patata og paella.
Men havde det ikke været for de knap 5 poser mandler (100-250 gr./pose), jeg har sat til livs, så tror jeg faktisk, det havde været svært. De var min "lille snack", og jeg havde dem i tasken næsten uanset, hvor jeg gik. Dem har jeg overhovedet ikke dårlig samvittighed over, og vægten er ved min hjemkomst fuldstændig den samme, som da jeg tog afsted. HVOR OFTE ER DÉT SÅ LIGE SKET?Tror faktisk ikke, det nogensinde er overgået mig. Feriekiloene plejer at snige sig "tilbage på plads", så de kilo, man har kæmpet med at tabe før ferien, er som regel kommet på hurtigere, end de forsvandt...

..MEN IKKE DENNE GANG. TAK LCHF!

Ud over en lille tak til de kostprincipper, jeg har fulgt i knapt et halvt år, så er jeg også ret glad for, at jeg har kunnet se en TV-udsendelse idag, som jeg - hvis det ikke havde været for den moderne teknik - ville være gået glip af, fordi jeg sad på en fabelagtig restaurant på Costa del Sol, da DR2 bragte den (titlen på tema-udsendelsen er: Sandheden om Sukker?).

Se den - og hæng ved, selv om den ikke fanger dig i starten. Hele udsendelsen bør ses. Håber, den kan være med til at kaste lys over nogen af de kostprincipper, der kan virke lidt mystiske på dén, der ikke har kigget nærmere på dem eller taget dem til sig (det være sig LCHF, palæo, stenalderkost, kiss eller andre beslægtede diæter, hvor sukker og stivelse er reduceret og kulhydratindtag sænket betragteligt til følge).

Se udsendelsen - klik her

...Og forstå også min blogoverskrift, når udsendelsen er "slugt". Den varer 1 time og 17 minutter, så tag dig tiden til at se den.


Jeg kan kun tilføje, at jeg har lagt min sukkerafhængighed bag mig og stort set ikke spiser stivelsesholdig mad. Og hvor har jeg det godt med det.

Læs f.eks. også mine tidligere blogindlæg:

"Læg sukker og hvidt brød på hylden - tag en kold tyrker": Læs blogindlæg her
"Minus migræne": Læs blogindlæg her

Og så er det iøvrigt også værd at se denne lille trailer fra www.carbloaders.com

Til slut lige et par feriebilleder, hvoraf ét klart viser, at jeg ikke er helt striks LCHF'er. Der skal jo være plads til det hele, når bare det er undtagelser, vi taler om :-)




Fortsat god sommer!


Ingen kommentarer:

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate