torsdag den 1. august 2013

Chokolade fudge med smooth peanutbutter - LCHF treat

Chokolade/-peanutbutter fudge serveret med friske blåbær

Igen må jeg takke min søde kollega for, at der her til aften står en skålfuld chokoladefudges i mit køleskab. Ikke sådan at forstå, at hun er direkte involveret i "fremstillingen" - nej, hun har blot inspireret mig til at lave dem, da hun idag fortalte, at hun skulle have fat i små forme til at lave fat boms i. Så var det, jeg kom i tanke om, at jeg da vist havde en egnet chokoladeform. Frem kom den - og det kom der så disse uimodståelige fudges ud af:

Lad det være sagt, at  både min datter og jeg kun kunne spise én - så her er (måske - lad os nu se) til en uges tid.

Dette har jeg brugt:

100 gr. mørk chokolade 85%
100 gr. smooth peanutbutter
40 gr. smør
1 spsk piskefløde 38%
1 tsk vanillepulver
10-15 gr Stevia (eller anden sødemiddel, f.eks. Sukrin+) som kan købes her (klik for link) - eller her (klik for link)
Ca 20 usaltede cashewnødder eller lign.

Chokoladen knækkes i mindre stykker og smeltes over vandbad.

Øvrige ingredienser tilsættes, og massen omrøres, til den er godt smeltet sammen. Min Stevia sukker smeltede ikke helt, så mine fudges knaser en smule,. Ønsker man ikke en knusende fudge, anvendes anden sødemiddel - eller Stevia-kornene mortes let før brug.

Pas endelig på, at der ikke kommer vand i massen - det vil ødelægge dens evne til at stivne.
En nød eller mandel lægges i hvert af silikoneformens huler. Hvis du ikke har en passende form (den viste er fra Tupperware), kan små papirsforme også bruges.

Den flydende fudge fordeles i formen, som stilles på køl, indtil de fine små treats er afkølede. Det tager godt en times tid.

Mængden passer iøvrigt (næsten) perfekt til formen her - der er kun en smule tilbage i skålen, som er kokkens øjeblikkelige treat.....

De færdige fudges skal opbevares i en lufttæt beholder i køleskab, da de i konsistens er som den Eiskonfekt vi (eller i hvert fald jeg) kender fra barndommen. Forskellen er bare, at disse er nær 100% bedre og er fantastiske, når der skal lidt sødt til kaffen. Men som nævnt, én ad gangen er tilstrækkelig til at stille den søde tand tilfreds.
til en festlig lejlighed, kan man måske driste sig til at servere disse sammen med en lille portion banan-softice (klik her for opskrift).


Velbekomme!

Ingen kommentarer:

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate