torsdag den 29. august 2013

Ostemousse med hindbærsauce - LCHF

Ostemousse med hindbærsauce.
Moussen er lavet præcis som moussen til ostelagkagen.
Da jeg sidste week-end lavede ostelagkage, begik jeg en fatal fejl. Faktisk så fatal, at jeg fik ostelagkagen splittet så meget ad, at den ikke burde have var et syn, mine gæster skulle have mødt. Men den blev nu alligevel serveret...

Men noget kønt syn var det bestemt ikke, og hvis ikke det skulle være til skræk og advarsel, så skulle billedet af ostelagkagen slet ikke have været offentliggjort.
Nu får I så et foto - så begår I måske ikke selv den samme fejl at lægge hindbærsaucen ovenpå ostemoussen, hvis der i hindbærsaucen er kommet for lidt husblas. Dét var der i min - ja, selv dagen efter, var hindbærsaucen temmelig flydende og langt fra blevet til den hindbærgelé, den skulle have været.
Her er så "uhyret" - og endda fotograferet, FØR ostemoussen skred helt ud...
...som en mindre LAVINE, æv!
Men moussen, dén var ganske lækker, og faktisk havde jeg lavet så stor en portion, at der ikke var plads til det hele i springformen, så i kom moussen i et par fine glas.

Til moussen (som rakte til en kæmpe ostelagkage og et par stor "dessertglas") brugte jeg følgende...
Halvér mængden, hvis du ikke har til hensigt at drukne i ostemousse. Mængden her var som sagt til en KÆMPE ostelagkage beregnet til en fødselsdagsfest):

2 bægre flødeost (à 200 gr.)
400 gr. græsk yoghurt
4 æggeblommer

4 æggehvider
6 blade husblas
3 spsk sukrin melis

4 tsk vanillepulver 

Husblas udblødes i koldt vand.
I en skål piskes flødeost, græsk yoghurt og sukrin melis. Hvis du bruger hele æg, deles de i blommer og hvider, og blommerne piskes i ostemassen.
Den udblødte husblas smeltes i vandbad, afkøles til den er håndvarm og piskes i en tynd stråle i ostemassen.
Sæt ostemasden på køl, indtil moussen stivner lidt og vend da de stift piskede hvider forsigtigt i ostemassen.

Ostemoussen hældes i glas eller skål(e), som stilles på køl.
Når ostemoussen er helt stivnet (efter mindst et par timer på køl - evt. til dagen efter), kan hindbærsauce hældes over.

Jeg vil ikke give mig i kast med alt for mange gode råd til hindbærsaucen - den skulle jo egentlig ikke have været sauce men en fin stivnet gelé på toppen af moussen, men jeg foreslår en gelé-topping eller hindbærsauce som denne:

250 hindbær fra frost (til sauce: 500 gr.)
4 spsk sukrin  melis (til sauce: 8 spsk.)
½ dl vand (til sauce: 5 dl)

Evt. et par tsk. vanillepulver
2 blade husblas (det samme til sauce)

Giv hindbær og vand et opkog. Smag til med sukrin og lad det køle af.
Når det er svalet lidt af, kan husblas udblødes i koldt vand og efter 5 min. knues for vand og røres i den stadig lune sauce. Rør, til husblasen er helt opløst.
Er det en gelé, der skal laves, skal den køles ned, og lige før den stivner, hældes den ovenpå moussen. Er det derimod en hindbærsauce, der er lavet, hældes den ovenpå umiddelbart før servering.

Alternativt kan man jo også bare pynte med friske bær, som måske lige skal have et drys sukrin melis.

....og sådan fik det til, at jeg alligevel fik mig dejlig, vellykket dessert...
Velbekomme!

Inspiration er hentet hos Vikki Traeger, Fedtkanten (se den oprindelige opskrift på cheesecake her).

Når jeg har fået oplevelsen med "lavinen" lidt på afstand, gør jeg selvfølgelig et helhjertet, nyt forsøg med ostelagkagen. Man skal som bekendt rejse sig ved det træ, hvor man er faldet :-)

Ingen kommentarer:

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate