torsdag den 8. august 2013

Smørdampede grøntsager med smuldret feta eller fetadip - LCHF

Smørdampede grøntsager kan varieres - prøv f.eks. med porrer - og hvis du ikke følger en striks LCHF diæt - lidt gulerødder, pastinak eller sødkartoffel

Dengang jeg var barn fik jeg bestemt en god og lødig kost; det sørgede min mor for - også når jeg kom fra skole midt på eftermiddagen. Ofte havde min mor sat en gryde over med grøntsager, som stod og dampede i en god klat smør fra køer på græs (ja, der fandtes vist i virkeligheden ikke anden slags smør dengang). Og smørdampede grøntsager var i sandhed et hit hos min søster og jeg. Nu synes jeg så, det er på tide, at retten kommer til ære og værdighed, for den opfylder til fulde kravene til mættende LCHF middagstilbehør, og så er den tilmed hurtig at lave.

Jeg husker, at grøntsagsblandingen, min mor lavede til os, ofte bestod af kartofler og porrer. Kartoflerne kommer så ikke lige i gryden i mit LCHF køkken, men jeg har prøvet mig frem med forskellige mix - altid gerne med en rest drænet blomkålsmos

Til 4 personer beregnes f.eks.:

100-150 gr. smør
750 gr. grønne bønner fra frost
1 stort løg i store tern eller kvarte
250 gr. squash i tykke, kvarte skiver
1 stor rød peberfrugt i store tern
1 1/2 tsk Herbamare urtesalt
1 1/2 tsk tørret estragon
Et drys peber
3-4 store spsk daggammelt drænet blomkålsmos (se opskriften her)
Serveres med smuldret feta eller et par gode klatter fetadip (se opskriften her)

De frosne bønner får et forspring - lad dem dampe i en stor gryde med smørret, imens de øvrige grøntsager skæres ud. Vend jævnligt i gryden.
Når bønnerne har fået ca. 10 min. tilsættes resten af grøntsagerne og krydderier og vend igen jævnligt  i gryden.
Kort før, man synes, at grøntsagerne er passende møre (jeg beregner knap en halv time - men bedøm selv), tilsættes blomkålsmosen. Den kan godt udelades, men den er nu en god jævner af retten, som - i forhold til min mors version - "mangler" de let udkogte og jævnende kartofler.

Retten er mættende og kan serveres til såvel krydrede kyllingefrikadellersaftige hakkebøfferflæskesværspanerede karbonader/krebinetter som til til en god steg. Salat er næsten overflødig, når man får disse mættende, smørdampede grøntsager.
Men kan man byde en hjemmelavet bearnaisesauce til, så er middagen i hvert fald fuldkommen. Idag fik jeg - som I ser - bare en god klat mayonnaise til hakkebøffen. Det var nu heller ikke helt dårligt!

Nyd også gerne en hjemmelavet bearnaisesauce til retten.
Velbekomme!

Ingen kommentarer:

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate