tirsdag den 27. august 2013

Toxic Sugar - se filmen her

I forlængelse af mit blogindslag af d. 27. juli ( - du kan iøvrigt gense det her / klik for at åbne "Sukker - det nye tobak?), vælger jeg idag at linke til denne YouTube film (fra et australsk TV indslag), som også Madbanditten har bragt. Håbet er at komme ud til så mange, som muligt med sådan en film, som måske kan være inspirationskilde til et sundere liv. Og måske ansporer den endog til at kigge lidt nærmere på LCHF livsstilen.

Jeg selv har i godt 6 måneder stort set holdt mig fra sukker og stivelsesholdige produkter som ris, pasta, kartofler og brød i traditionel forstand og er blevet meget glad for den mad, som LCHF køkkenet byder på. Derfor vil du på min blog næsten udelukkende finde opskrifter, der er LCHF-venlige.

Brug 18 minutter af din tid på filmen her - og du vil have stof til eftertanke og måske endda incitamentet til at skære ned på stivelses- og sukkerforbruget.
Det er måske ikke den letteste sag at skære så drastisk ned, som jeg har gjort, men når først man har lagt sukkertrangen bag sig, vil det i visse tilfælde føre til helbredsforbedringer og i hvert fald - for de fleste - et bedre velbefindende. Jeg skal ikke "kloge" mig for meget på helbredstilstande/-ændringer, men vægttab, "Minus migræne" (ja, jeg har ikke haft et eneste anfald i over 6 måneder), stabilt blodsukker og et fantastisk velbefindende taler vel pænt for sig selv. Og dét, som i starten måske føles uoverkommeligt, bliver hen ad vejen noget letterebog en naturlig del af hverdagen. Her tænker jeg på dét at holde en diæt, som langt fra føles som en kur men bare en bedre måde at leve og spise på. Faktisk har det sværeste for mig nok været (og stadig er) at forklare, at man - med den ekstra fedt, der indtages på LCHF - ikke spiser en fedende mad, når bare kulhydraterne har taget tilbagetoget. Det er jo sin sag at bryde op med en hel generations holdning til mad - dén man måske har fået indprentet gennem et helt liv, nemlig den, at fedtet er den farlige del af kosten og at den skulle være skyld i et forhøjet kolesterolniveauet. Nuvel - den må vi tage en anden dag, for ellers kommer vi aldrig til filmen...(men har du god tid, så læs f.eks. Madbandittens "Kolesterol for dummies").

Og er LCHF ikke noget, der sådan lige fænger, så ér det måske stadig muligt at skære væsentligt - eller bare lidt - ned på de farlige kulhydrater uden den helt store livsstilsændring. Man kan jo starte "i det små" og undgå de varer i supermarkedet, der har det højeste kulhydratindhold. Der er jo ofte flere varianter på hylden, og det skader bestemt ikke at kigge på etiketterne og danne sig et overblik, før indkøbsvognen fyldes op. Med tiden lærer man også at skelne bedre mellem en skidt og knap så skidt vare. Alene dét at holde sig fra læskedrikkene og skifte convenient food ud med mad lavet fra bunden, vil give en betragtelig reduktion i kulhydratindtaget.

Men start med filmen - og vend gerne tilbage på bloggen for mere inspiration.



Afslutningsvis henviser jeg til Madbandittens blog. Alle, som lever efter LCHF principperne, vil  - om ikke fra begyndelsen, så bestemt med tiden - have stiftet bekendtskab med Jane Faerber, hendes blog http://www.madbanditten.dk/ og bogen fra hendes hånd: SPIS DIG MÆT OG GLAD.

Hvis du åbner Janes blogindslag fra idag (klik her), vil du også finde links til flere film, der nok kan være et kig værd.

God fornøjelse! - og på gensyn...

Ingen kommentarer:

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate