søndag den 10. maj 2015

Ratatouille - with a Mexican twist


Det er mig ubegribeligt, at jeg ikke tidligere i mit liv har givet mig i kast med at lave ratatouille. Heldigvis har den nu fundet vej til mit køkken - sparket igang ved hjælp af dette lille filmklip med den åh-så-over-pigehjertesmeltende, solbrændte "private chef" (ja, døm selv - han ér da godt nok en mundfuld i sig selv - ha-ha...
Når alt så kommer til alt, ér det altså hans fortjeneste, at jeg nu er helt ferm til at få bikset en smagseksplosion af en kunstfærdig ratatouille sammen - mums for sytten - prøv den!
See for yourself, når  Bruno Albouze (på YouTube) brillerer med sin charme 
OG sin ratatouille - og vend tilbage hertil, hvor jeg 
har fortolket hans anvisninger og opskriften.

Jeg er helt solgt - dog ikke til ham her Bruno men til hans ratatouille - og hvis det samme nu gælder for dig, så skal du bruge disse ingredienser og en masse tid (tilberedes bedst over 2 dage). Til gengæld får du det sundeste og mest velsmagende tilbehør til f.eks. bøffen eller din Bacon Explosion.

Mine billeder afspejler en dobbelt portion, så gang op, hvis du skal have mange gæster - eller hold dig til listen her, som vil række til 8-10 portioner:

Piperade sauce:
1 hakket løg
2 gulerødder i tern
2 selleristilke (kan undlades)
2 spsk. smør eller kokosolie uden smag
3-4 fed hvidløg
2 ret store peberfrugt, gerne en rød og en grøn.
1 dåse flåede, hakkede tomater
1-2 chilipeber (eller brug 1 tsk.chilipulver)
1 tsk. Herbes de Provence 
Salt og peber
1 lille håndfuld friske basilikumblade

De skivede grøntsager (ca. 2 mm. tykke)
2 grønne squash
2 gule squash (eller brug 3-4 grønne, hvis du ikke kan få fat få de gule)
2 auberginer
6 bøftomater ell. lign. store tomater 

Top dressing:
2 tsk. olie
1-2 fed pressede hvidløg
1 tsk. timian
Salt og peber

For at få den helt perfekte smag på retten, er det anbefalelsesværdigt at grille peberfrugterne, der skal bruges til piperade saucen. Gør det evt. dagen før, hvis du i forvejen har gang i grillen
Når peberfrugterne er godt ristet (evt. i ovnen på grillfunktion, hvis du ikke har mulighed for at riste dem på grillen udenfor), skal de i en lufttæt beholder, så de kan dampe og blive helt bløde. Lad dem stå min. 15 minutter eller til de er helt afkølede.
Peberfrugterne pilles, så al sort skind bliver fjernet. Åbnes, så frø og stok kan Skrabes bort. Skæres i tern.
Løg, gulerødder og selleri skæres i tern. Hvidløg hakkes. De hakkede grøntsager svitses på panden, tilsæt øvrige ingredienser (bortset fra de friske basilikumblade) og lad det hele simre i godt 30 min.
Saucen hældes i blenderen og basilikumbladene kan nu tilsættes. Purér til en let til jævn sauce.

Saucen hældes i et passende ildfastfad eller en høj pande, der kan gå i ovnen.
De skivede grøntsager arrangeres skive for skive (taglægges skiftevis) ovenpå piperaden, og top dressingen fordeles hen over.

Fadet/panden dækkes med alufolie eller evt. låg og stilles i ovnen i 3 timer ved ca. 135 grader, så smag og kraft fordeler sig i din ratatouille.

Når retten tages ud af ovnen, skal den dampe af uden folie og kan derefter sættes på køl til næste dag, hvor den - uden tildækning eller låg - skal have yderligere 45 min. ved 175 grader.


Voilà - serveringsklar!






2 kommentarer:

Line sagde ...

Hold nu op, hvor ser det lækkert ud!!
Jeg har endnu ikke givet mig i kast med ratatouille, så det her ser ud til at være et godt sted at starte!
Tak for opskriften :-)

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Velbekomme!

Du kan roligt give dig i kast med denne. Det er dog en stor portion, så vent til du skal have gæster eller lav en mindre portion.
Glæder mig til at se den gengivet på din blog, Line ;-)

Kh. Jette

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate