torsdag den 19. juni 2014

Æbleringe i kanel- og mandeldragt - LCHF


Åh, det skønne æbletræ, det bugner jo stadig af æbler, og jeg ved snart ikke, hvordan vi får brugt alle de fine æbler. Naboens børn plukker dagligt et par stykker, men resten er vist mere, end jeg og familien selv kan få bugt med. De er ellers så skønne, disse Discovery æbler - helt røde i kødet og med en fin, delikat sødme.

Men min LCHF diæt har gjort mig en del mere sensitiv overfor fruktose, end jeg nogensinde havde troet ville ske, så nu begrænser jeg mit frugtforbrug til et minimum. Du kan evt. læse mit tidligere indslag "Hvad nu med frugt - hvor meget må man spise" (klik her for link til indslaget).

På denne skønne solrige søndag MÅTTE jeg altså have mine æbleringe.

Hvis også du har adgang til friske æbler og tolererer lidt frugt i din diæt, kan du sagtens nå at lave dem til eftermiddagskaffen - de er hurtigt tilberedt. Og man behøver jo ikke spise mere end et par ringe - med flødeskumspynten mætter de faktisk ganske fint.

Det skal du bruge til æbleringene:
Ingredienserne til basispandekager (klik her)
1 tsk. ægte kanel
1-2 tsk. Sukrin+ (kan udelades - eller købes her)
Fint hakkede mandler (eller nødder)
Smagsneutral kokosolie til stegning

Til flødeskumspynt:
1-2 dl. piskefløde
1-2 tsk. vanillepulver
1-2 tsk. Sukrin+ (kan udelades)

Pandekagedejen piskes godt sammen med kanel og sødemiddel. Imens den hviler fjernes kernehus med udstener, og æblerne skæres i tynde ringe. Skræl endelig ikke æblerne - det er her de gode næringsstoffer sidder.
Dyp æbleringene i pandekagedejen og steg dem ved jævn, god varme på en egnet pande i smagsneutral kokosolie eller smør. Under stegningen fordeles hakkede mandler på æbleringenes overside. Ringene vendes, når dejen på undersiden er gyldenbrun. Steges færdige med mandelsiden nedad.

Når flødeskum er pisket, er desserten serveringsklar. Har du et par friske bær eller lidt revet chokolade, vil det passe fint til.

velbekomme!

Ingen kommentarer:

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate