mandag den 23. juni 2014

Måling af blodketoner, vol. 1 - 03.10.2013


Jeg har nu overvundet nåleskrækken og har målt blodketoner for første gang. Resultatet er ikke noget af prale af - og måske netop derfor er det vigtigt at vise. Måske er der andre end jeg, der går og tror, de er i optimal ketose uden egentlig at være det.

Nu vil mange nok tænke, om det ikke er lidt for "forskruet" og nørdet at måle blodketoner. Og hvad er det egentlig, man vil med disse målinger?

Ja, det har jeg også spurgt mig selv om i de 8 mdr., jeg har været på LCHF diæt. Og diæten startede jeg på uden at have vægttab for øje. Men den kom bare helt af sig selv, og da den ikke ligefrem var uønsket, fik jeg en ovenud dejlig debut på LCHF. Og jeg kan kun love mig selv, at det slet ikke er slut - hverken at spise LCHF, at mærke alt det gode, som diæten gør for kroppen og humøret eller - for den sags skyld - at tabe yderligere nogle kilo. Det går jo så nemt. Eller...det gjorde det i hvert fald i starten. Og for nogen går det måske endnu nemmere, hvis der opnås en optimal ketosetilstand. Spørgsmålet er bare, om fedtforbrændingen øges med ketosetilstanden?

Faktisk havde jeg regnet med at være i ketose, for selv om jeg ikke tæller kulhydrater eller er striks LCHF'er, ville jeg havde troet, at jeg nok indtog tilstrækkelig kulhydrater (i hvert fald under 40-50 daglige kulhydrater) til at være i en nogenlunde optimal ketose.
Min første måling - som jeg har taget tilløb til over de sidste uger "prooved me wrong", tjah...jeg tog altså (med billedes tydelighed) fejl...

...Og så er det jeg tænker, at det måske alligevel ikke ville være så dårligt at få målt blodketonerne med jævne mellemrum. Jeg har jo for flere uger siden købt Abbott FreeStyle Precision måleren - men først for et par dage siden fik den så lov at komme op af skuffen...for:
  1. hvad skulle jeg nu også bruge den til - den fortæller mig jo ikke, om jeg har det godt, for det kan jeg jo mærke, at jeg har. Ingen blodsukkerudsving og ingen cravings og stadig ingen migræneanfald.
  2. den ville jo kræve et lille stik i fingeren, uh...hader nåle.
  3. til hvilket formål ville jeg bruge resultatet. Jeg har jo egentlig ikke lyst til at ændre yderligere på min kost. Den mætter, den smager godt - og hvad ville jeg lige undvære? Ikke mine LCHF brød, please...Så hellere - om nødvendigt - fløden,.
Nu skal jeg sige jer, hvad der i første omgang fik mig til at købe skidtet. Jeg var simpelt hen nysgerrig efter at se, hvordan min krop egentlig reagerer på LCHF kosten - og om jeg virkelig, virkelig var i ketose. Det måtte jeg jo efter egen vurdering være...

Men det var jeg altså ikke...Og nu sidder jeg her og tænker på, hvornår jeg skal foretage min næste måling, for måske viser målingen andre tal på en morgenmåling i forhold til aftenmålingen, jeg foretog. Måske finder jeg også frem til, hvad jeg bør holde igen med i min kost for at opnå ketosen.

Det, jeg har kunnet konstatere med lidt surfing på internettet, er, at selveste Kostdoktoren med sin første måling ej heller kunne levere et resultat, der var en "pind" bedre en mit - se bare her (klik for link til Kostdoktorens egen måling af blodketoner).

Nu kunne jeg så godt tænke mig at finde ud af, om en optimal ketosetilstand vil medvirke til - så at sige - at smelte fedtet væk. De ekstra kilo, jeg løber rundt med (ud over de godt 10 kilo, jeg allerede har tabt), må godt smelte væk. Om det bliver med ketosen, det sker, vil vise sig. Jeg har ikke tabt mig de sidste par måneder. Måske har jeg nu en tendens til at spise løs - også efter, at mæthedsfornemmelsen egentlig er indtrådt. Det tror jeg ikke, at jeg gjorde det første halve år på LCHF, så måske var jeg dengang i ketose. Vægttabet kom i hvert fald ganske af sig selv.

Nu får FreeStyle Precision måleren så lov at flytte fra skuffen og ud i det åbne rum - så skal jeg nok få styr på blodketonerne, og så kommer jeg med en klar, personlig vurdering af, om en ketosetilstand er en "vinder", når det kommer til vægttab. Vi får se...!

Hvis I gerne vil kende resultatet på min næste måling og følge min vej til en forhåbentlig mere optimal ketosetilstand (og måske yderligere vægttab) så se med på bloggen - jeg skriver et nyt indlæg, når jeg har valgt at måle mine blodketoner igen.

3 kommentarer:

helle sagde ...

Hej Jette
Har også levet på LCHF over et år nu og tænkte at jeg så ville prøve at måle blodketoner - og præcis som dit resultat viste mit også at jeg ikke er i optimal ketose. Min målte 0,3. Så nu vil jeg prøve at køre striks og se hvor hurtigt jeg havner i optimal. Hvordan går det med dit ketose-projekt?
Hilsen Helle

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Hej Helle.
Det går faktisk forrygende med mit lille "projekt", men jeg har også måttet skære yderligere i kulhydratindtaget - uden dog at registrere noget. For et par dage siden var mine blodketoner 1,4 mmol/L. Det var ikke en "fastende" måling, så den tæller ikke helt endnu - men er dog retningsgivende. Regner med at måle en morgen i denne uge - og så får vi se.
Vi har i en facebook-gruppe en del erfaringsudveksling. Kender du gruppen? Det kunne jo være, du også ville synes godt om den: "LCHF - Lavkarbo på dansk".

Nanna (Pyntekagen) sagde ...

Hej Jette
Hvor tænker du de værste "syndere" gemmer sig mht. kulhydrater? Jeg lever også på LCHF men min vægt rokker sig ikke en daddel :(

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate