mandag den 2. december 2013

Pebernødder - ikke LCHF


Også pebernøddedejen blev idag rullet efter vores gamle opskrift, så den er bestemt ikke LCHF. Men denne portion pebernødder - som i virkeligheden kun er en halv portion - skal også med tilbage til min datters efterskole i aften. De 4 piger, som deler værelser, hygger sig gevaldigt, og så vil de altså gerne have lidt lækkert.

Selv spiser jeg jo efter LCHF principperne og - til trods for at - pebernødder afgiver en fantastisk duft til køkkenet under hele processen fra rå dej til færdigbagte julesmåkager, så var jeg ikke én eneste gang alvorligt fristet til at smage. Men jeg havde også min kaffe med kokosolie, fløde og kanel ved hånden.

 Til en 1/2 portion pebernødder beregnes:

250 gr. usaltet smør
250 gr. melis
500 gr. hvedemel
2 æg
1 1/2 tsk. hjortetaksalt
1 1/2 tsk. tørret ingefær
1 1/2 tsk. kardemomme
1 1/2 tsk. ægte kanel

Mel og krydderier og sukker blandes godt. Smør smuldres i dejen og æg tilsættes. Dejen æltes, indtil den får en konsistens som blød marcipan.


Trilles i tynde stænger, som lægges på frost i min. 1 time - gerne natten over. De frosne (eller let optøede) stænger skæres i passende små stykker og stilles på en bageplader beklædt med bagepapir.


Det går hurtigere, når man hjælpes ad.
Bages i en ca. 180 grader forvarmet ovn i omkring 15 min.
Afkøles, før de kommes i tætsluttende kagedåse.


Glædelig jul !!!

Ingen kommentarer:

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate