tirsdag den 3. december 2013

Rustikke boller med Fibrex og Fiberfin - LCHF



Det kan godt være, at der i fryseren befinder sig et antal skiver af mit Hokkaido "rugbrød" (klik her for at se opskriften), men med julen for døren og den "trængsel og alarm" der venter, når julehandelen og gaveindkøb for alvor skydes igang, så ville det nu være rart at vide, at man bare kan hive et par boller frem fra fryseren, hvis man skulle gå hen og blive brødflov midt i al juletravlheden.

Jeg tænkte, at jeg godt kunne bruge lidt Fiberfin, fordi mine seneste boller (softkerneboller med Fiberfin og hørfrø) er nogle pænt mættende boller. Dagens bageresultat gav ligeledes et hold robuste boller, der egner sig til tandsmør og en god skive fuldfed ost eller godt pålæg. Sådan nogen boller, der er gode til  madpakken - og bollerne er naturligvis fryseegnede.

Fiberfin indeholder 60% fibre og øger mæthedsfornemmelsen i dit hjemmebag. Du kan evt. læse mere om Fiberfin her.

Desuden har jeg brugt Fibrex, som du kan finde lidt mere om her.

Ingredienser (24 små boller eller 5-6 flûtes):

Det tørre:
100 gr. Fiberfin (hi-maize)
50 gr. affedtede kokosfibre

50 gr. affedtet sesammel
30 gr. fiberHUSK (den gule pakke)

30 gr. hele hørfrø
2 1/2 tsk. bagepulver
1 tsk. Herbamare urtesalt
100 gr. fint kværnede hørfrø
15 gr. kværnede chiafrø
50 gr. kværnet Fibrex

Det våde:
4 1/2 dl. vand
1 dl. fløde 38%
250 gr. hytteost (erstat evt. med samme mængde cremefraiche 38% for et "glattere" resultat)

100 gr. blødgjort flødeost 70%
25 gr. olie af god kvalitet med forholdsvis højt røgpunkt (f.eks. kokosolie u/smag)
5 æg, str. L




Tørre ingredienser blandes godt. Glem ikke, at frø, der kværnes i kaffekværn, skal bruges straks, så de sarte olier ikke bliver harske. 
Våde ingredienser tilsættes. Rør med en ske eller en dejskraber, indtil alt er godt blandet sammen og du har en klæbrig masse. Dejen skal hvile nogle minutter, før bollerne og/eller flûtes formes. 
Fugt hænderne med lidt vand undervejs - så går det nemmere.
Brug 2 bageplade beklædt med bagepapir.

Bages i en 160 grader forvarmet ovn - evt. med varmluft - i omkring 40 min. Bollerne hæver ikke ret meget under bagningen, så vurdér, om der skal formes færre boller af dejen, så de bliver lidt større. Ønsker man derimod ikke at spise for store mængder LCHF-brød, synes jeg, det er fint, de ikke er større - hvis man vel at mærke kan nøjes med at spise en enkelt bolle.


Husk også, at hytteosten giver rustikt udseende boller, så anvend cremefraiche 38% som erstatning for hytteosten, hvis bollerne skal være glattere.


Afkøles på bagerist.
Velbekomme.

Og skulle du være mere til en lidt blidere og lysere bolle, kan jeg foreslå mine LCHF week-end boller (klik her for opskrift).

Ingen kommentarer:

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate