lørdag den 1. marts 2014

Boller op, boller ned - boller i min mave...

Hvis du ikke har prøvet at lave mine fastelavnsboller, som jeg postede her på bloggen i februar, så kan det måske skyldes, at dine LCHF bageingredienser ikke inkluderer Fiberfin (se evt. mere om Fiberfin her). Derfor har jeg i den følgende opskrift erstattet Fiberfin med sesammel. Sesammel giver en mere nøddeagtig smag til fastelavnsbollerne. Vigtigst af alt er dog, at mængden af sesammel ikke bliver for høj, for ellers synes jeg, at den smager for meget igennem.

Ingredienser til 12-15 små boller:

100 gr. affedtet kokosfibermel
75 gr. affedtet mandelmel
25 gr. affedtet sesammel
1 1/2 tsk. bagepulver
2 tsk. vanillepulver

(eller kardemomme - jeg foretrækker vanille)
1 knsp. salt
75 gr. smør
4 æg str. M/L
6-7 spsk. Sukrin Gold
1 1/2 dl. piskefløde

Forskellige forslag til fyld:


Vanille konditorkagecreme (klik her for opskrift)
Jordbærsyltetøj med Chiafrø
Chokoladecreme à la "Nutella"
Syndig lakridsfrosting
Flødeskum med vanillepulver (og evt. lidt Sukrin melis)
Sukkerfri, hjemmelavet marcipan (opskrift følger snarest)


Alle tørre ingredienser - bortset fra Sukrin Gold - blandes godt sammen.
Sukrin Gold piskes LÆNGE med æg (op til 5 min.) til en tyk, luftig æggesnaps. 

Smeltet smør blandes med kold fløde og hældes i æggesnapsen. 
De tørre ingredienser vendes i blandingen med en dejskraber. Der bør ikke piskes. Dejen falder lidt sammen men skal bevare sin lette og luftige konsistens.
Lad dejen hvile i 8-10 min., før du former bollerne - gerne med oliefugtede hænder, så dejen ikke hænger i i fingrene.

Bollerne stilles i en 160 grader forvarmet ovn og bages i op til 45 min. uden varmluft. Afkøles på bagerist.

Under bagningen vil bollerne krakelere i overfladen. Det færdige resultat giver med andre ord nogle porøse boller der på ingen måde har den karakteristiske æggesmag, som Oopsies har. Oopsies er naturligvis populære som fastelavnsboller, da de minder om vandbakkelser, men prøv dig frem med opskrifterne og find ud af, om du er til den ene eller anden slags. Inspirationen til mine fastelavnsboller er hentet her hos Fristende Lavkarbo, og måske foretrækker du netop opskriften i dens oprindelige version med fiberHusk loppefrøskaller.

Når bollerne er afkølede, kan de - forsigtigt - skæres over og fyldes med kagecreme eller dét, du foretrækker. Pyntes med et drys Sukrin melis eller smeltet, mørk chokolade med lidt fløde og sødemiddel tilsat. 


Skal fastelavnsbollerne være ekstra festlige, så prøv verdens bedste glasur (klik her for link til opskriften). Den får tænderne til at løbe i vand, når først du har smagt den én gang - og måske allerede ved synet af den:
God fastelavn. og velbekomme!


Ingen kommentarer:

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate