torsdag den 24. april 2014

Fathead pizzasnegle - LCHF



Før vi går til pizzasneglene MÅ jeg simpelt hen lige fortælle, hvor stolt jeg er. Min søn, Jacob og gruppen INFINITE MIRROR har netop fået udgivet deres første EP og jeg har for første gang her for bare en halv times tid siden holdt deres CD i hånden.
Jeg glæder mig til at sidde i bilen imorgen tidlig og bare lytte til deres musik. Min stolthed har jeg selvfølgelig allerede udbredt på Facebook, og jeg ved ikke, om I kan åbne opslaget her (klik). Hvis I kan, ville jeg blive SUPERGLAD for et like.

Men nu til pizzasneglene...!

Planen var sidste dag i påskeferien at bage pizzasnegle på basis af fathead pizzadejen. Der skete dog det, at jeg glemte at røre ægget i, så det endte med et eksperiment i køkkenet, for jeg syntes, at råvarerne til pizzadejen var for dyre til bare at kassere.
Jeg valgte at røre ægget i det afkølede pizzafyld istedet - så var jeg da sikker på, det ville klæbe sammen med dejen, og resultatet var fuldt ud tilfredsstillende.
Hvis du synes, at pizzasneglene ser lidt tørre og overbagte ud, så må jeg sige, at det absolut ikke er tilfældet. Den brunlige farve skyldes, at der i dejen er brugt hele mandler. Vælger man at smutte mandlerne, vil slutresultatet se lidt lysere ud.

Inspirationen til fathead pizzadej er hentet på Facebooksiden Dansk LCHF Basic, og du skal være medlem af gruppen for at kunne åbne filen: Fathead pizzadej (Facebook side).

Dej til fathead pizza (her til pizzasnegle):
200 gr. revet ost, f.eks. Mozzarella
50 gr. flødeost
100 gr. hjemmelavet mandelmel (af hele, usmuttede mandler)
1 æg (kan evt. udelades, hvis pizzadejen - som her - bruges til pizzasnegle

Forslag til oksekøds-pizzafyld (der bruges det halve af denne portion til pizzasneglene):
400 gr. hakket oksekød
Evt. nogle skiver pepperoni, skåret i småstykker
1 mellemstort, hakket løg
1 lille ds. (70 gr.) koncentreret tomatpuré (eller en god tomatsauce)
1 fed presset hvidløg
1/2 tsk. salt
Evt. 1 1/2 tsk. paprika
Et drys friskkværnet peber
Italienske krydderurter
25 gr. smør eller varmestabil olie til stegning
2 hele æg (til hele portionen)

I tykbundet gryde smeltes smørret, hvori hakket løg klares. Kødet brunes (du kan tage løgene op af gryden først eller lade dem brune yderligere med). Tomatpuré eller anden tomatsauce røres i. Bruger du tomatsauce så sørg for, at saucen ikke bliver for våd.
Salt og peber tilsættes. Hold de italienske krydderurter, pepperoni pølse og presset hvidløg tilbage, indtil saucen er gennemkogt og gryden taget fra varmen, og rør da krydderier, pølse og hvidløg i. Lad pizzasaucen svale, mens du laver dejen til fathead pizza.

I en tykbundet gryde smeltes flødeost og revet ost ved svag varme. Sørg for at få det rørt godt sammen. Tag gryden fra varmen og rør straks den hjemmekværnede mandelmel i den sammensmeltede ost. Og det er her, du ikke behøver begå samme fejl som mig - nemlig at glemme at røre ægget med.


Dejen kan nu æltes let i hånden og rulles ud med kagerulle på et stykke bagepapir. Jeg valgte - som det ses her - at rulle den forholdsvis tyndt ud.

1 æg tilsættes det let nedkølede pizzafyld. Fordel pizzafyldet over pizzadejen - dog ikke helt til kanten for enden af dejen.


Rul dejen op og skær 1 1/2 cm. tykke skiver - evt. tykkere for lidt større pizzasnegle. Stykkerne lægges på en bageplade beklædt med bagepapir og trykkes let med håndroden.


Bages i en 180 grader forvarmet ovn (med varmluft) i ca. 10 min., før der evt. fordeles lidt ekstra ost og krydderier på toppen af pizzasneglene, som derpå får 3-5 min. mere i ovnen.

Serveres lune med en god salat, f.eks. - som her - bestående af bl.a. en rest bønnefritter med bacon  og langtidsbagte cocktailtomater med tabasco og hvidløg.

Pizzasneglene er gode til madpakke og er iøvrigt fryseegnede.

Velbekomme!

5 kommentarer:

Bisse sagde ...

Øv mine pizzasnegle blev ikke helt rigtige - smagen er der, men dejen blev ikke fast, mere mandel mel ? Eller ? Syntes jeg fulgte til punkt og prikke. Brugte resten af kødet til pirokker til ungerne og manden, og "sneglene" spiser jeg alligevel med glæde :)

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Godt, at smagen i det mindste er på plads.
Tænker, om du brugte æg i selve pizzadejen? Og om du selv kværnede mandelmelet. Hvis du har brugt købt mandelmel, bliver resultatet anderledes.
Synes helt bestemt, du skal give det et forsøg mere, for de ér da gode at have i fryseren ;-)

Bisse sagde ...

Hej Jette. Et forsinket tak for svar, havde helt glemt jeg havde skrevet herinde, men da jeg overvejer at prøve dem igen faldt jeg over dit svar. Jeg laver selv mit mandelmel. Tror ikke jeg havde æg i..

Unknown sagde ...

OMG tak for opskrift, var mega skeptisk, men halleluja siger jeg bare!!

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Selv tak, og ja, OMG og halleluja beskriver vist smagen ret godt ;-)

Mvh. Jette

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate