torsdag den 17. april 2014

Langtidsbagte cocktailtomater med tabasco og hvidløg


Lige siden Johanne bragte sit blogindlæg med semibagte tomater har jeg ikke kunnet slå billedet, der dannedes for mit indre blik, ud af hovedet. Billedet af tomater, man næsten fornemmer duften af.
Jeg er en stor tilhænger af aromatiske tomater - gerne bagte tomater. Og det er sådan set ikke fordi, jeg ikke tidligere har lavet og bragt opskrift på bagte cocktailtomater (her med smuldret feta), men tomater, der har fået lov at stå i ovnen og blive kælet for ved svag varme i 4 timer, ér da noget særligt! Smag og aroma koncentreres og giver et tilbehør til hovedretten - og gerne gæstemiddagen - som bare lige sætter prikken over i'et, hvor dét skal være!

Og åh, hvor jeg dog glæder mig til at kunne plukke solmodnede, hjemmeavlede frilandstomater, når sæsonen atter går igang til sommer!

Mine tomater (og desværre endnu ikke fra egen avl) fik - i første ombæring - ikke hele 4 men omkring 3 timer ved 125 grader. Skønne, dét blev de!

Her kommer så opskriften - og som nævnt: Den er stærkt inspireret af Johannes blogindlæg. Mine tomater har fået selskab af lidt hot Tabascosauce, og man spiser faktisk bare 3-4 stykker, da de virkelig, virkelig har en fantastisk kraft og saft og ikke mindst et hot twist fra Tabascosaucen.

Ingredienser til langtidsbage cocktailtomater med Tabasco:

500 gr. cocktailtomater
6 spsk. olivenolie
4 spsk. granatæblebalsamico
1 tsk. Tabasco (med peber)
1 spsk. Sukrin Gold
1 fed presset hvidløg
Et godt drys friskkværnet salt

Cocktailtomaterne halveres og lægges i et ovnfast fad.
Olien blandes godt med resten af ingredienserne til en stærk marinade, der fordeles over tomaterne.
Fadet stilles i en 125 grader varm ovn i 3 timer. Og har du tålmodighed - og selvfølgelig tiden - så gør som Johanne og skru ned for varmen og lad dem tørre i ovnen endnu længere.
Under bagningen må du gerne kigge til tomaterne et par gange og øse lidt af marinaden op på tomaternes skæreflade.


Jeg lod fadet med tomaterne gå tilbage i ovnen, da jeg lige havde forsynet mig med et par stykker til min aftensmad (der er - forstå det, hvem der kan - kun mig her i familien, som spiser tomater). Tænkte, at de kunne få lov at få lidt længere og lod dem yderligere stå i eftervarmen, efter at  jeg en halv time senere havde slukket for ovnen. Og hovsa - så glemte jeg alt om dem. Først et par timer senere fik jeg dem ud af ovnen. Og uha - hvor var de lækre. Så er der tilbehør til middagen imorgen også... Hvis der da ikke dukker et påskud op til at spise dem i en salat til min frokost - præcis som jeg kunne se, at Johanne gjorde med sin kyllingesalat.


De langtidsbage cocktailtomater er her serveret med blomkålsmos og pulled pork. Lidt af den gode marinade fra bunden af tomatfadet klæder mosen godt og giver ekstra smag.

Måske har du lyst til at prøve flere opskrifter med tomat? Her er f.eks. opskriften på min tomatketchup.


Find flere fristende opskrifter på

tilbehør til hovedretten i mit

☆ OPSKRIFTSREGISTER ☆

Ingen kommentarer:

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate