torsdag den 10. april 2014

LCHF pasta til retter med fettuccine og spaghetti eller til lasagneplader


Enhver, der spiser LCHF har efter al sandsynlighed stiftet bekendtskab med den specielle pasta, der fremstilles på basis af æg, flødeost og fiberHUSK. Omend man ikke har prøvet at lave den, så har man formodentlig læst om den.

Trods godt ét år på LCHF, har jeg selv levet uden en sådan "wannabe" pasta (bortset fra lasagneplader), og jeg har altså ikke lidt noget udpræget afsavn, men nu har jeg alligevel i et par omgange eksperimenteret med en fettuccine, som er faldet ud til min fulde tilfredshed, så den vil I nok se anvendt i et vist omfang i mine retter fremover.

Til ca. 375 gr. færdig fettuccine / lasagneplader anvendes:

4 æg str. M/L
150 gr. flødeost natural
9 måleskeer HUSK loppefrøskaller (= 15 gram)
25 gr. fintrevet Grana Padano
2 spsk. macadamiaolie (eller anden olie med et forholdsvis højt røgpunkt) + 1/2-1 tsk. til smøring
1 spsk. friskpresset citronsaft (kan udelades)
1/2 tsk. urtesalt, f.eks. Herbamare eller Trocomare
Evt. lidt presset hvidløg, oregano eller andre (italienske) krydderurter

Kværn HUSK til fint mel i en kaffekværn - eller brug fiberHUSK istedet.
Alle ingredienser - bortset fra kværnet HUSK - hældes i en skål og piskes sammen med håndmixer.
HUSK piskes med til sidst, og straks det er gjort, hældes dejen på en bagepapirsbeklædt bageplade.
Fordel dejen jævnt over hele pladen - og helt ud i hjørnerne - med en dejskraber.

Sættes i en 150 grader varm ovn (uden varmluft) og bages i 10-12 min.
Hiv bagepapir med den bagte pastaplade over på bordpladen, og lad pastaen svale 1-2 min., før den:

Her ses færdigbagt pastaplade penslet 
med olie....klar til opklipning 
eller rulning og udskæring.
  1. Enten pensles med 1/2-1 tsk. olie, rulles sammen og skæres i passende, tynde strimler/bånd.
  2. Eller klippes igennem med en saks (med bagepapir under) i passende størrelser til brug for lasagne. Pladerne kan da forsigtigt vippes af bagepapiret direkte i lasagneformen, når lasagnen lagvis bygges op.

Pastaen kan gemmes et par dage i køleskab eller fryses ned, hvis den skal være "klar til brug" ved en senere lejlighed. Den kan f.eks. varmes i microovn.

En hel rulle ville fylde mindre i fryseren end pastastrimle/-bånd, men jeg har desværre endnu ikke gjort mig nogen erfaringer med dette - men tænker, at det nok ville fungere.

Der er kun tilbage at sige, at denne pasta smager rigtigt godt - ikke helt men næsten som en frisklavet italiensk pasta. Så har du endnu ikke prøvet at lave din egen LCHF pasta, så få lavet en portion og sæt "Lady & Vagabonden" eller bare pasta og kødsauce på menuen. Det er en vinder hver gang. Eller prøv en pasta med laks i cremet flødesauce.

VELBEKOMME!

Se flere forslag til skønne retter  i mit

☆ OPSKRIFTSREGISTER ☆

8 kommentarer:

Merete sagde ...

Jeg har et par gange lavet to "plader" ud af sådan en portion. Det kræver lige, at man er lidt mere omhyggelig med at sprede det ud på papiret men til gengæld får man mindre æggepasta og mere "rigtig" pasta, synes jeg :-)

Unknown sagde ...

Hvordan varmer man pastaen? Eller det gør man måske ikke?

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Du kan sagtens varme den i microovn. Har du lavet en sauce, kan du også varme den heri. Endelig kan du også putte lidt fedtstof i en gryde eller en pande, evt. lægge låg på, mens du varmer pastaen for helt svag varme.

Tina sagde ...

Mmh, lyder lækkert! Har hørt om det én gang før, men aldrig fundet opskriften igen.. Nu tror jeg, at jeg skal lave en rulle en dag.. Hvis de er så gode som de lyder, så ender der helt sikkert nogle ruller i fryseren, så jeg har til nemme, lækre pastaretter (som jeg savner en lille bitte smule efter jeg startede på LCHF) :)

fatfoodnfit.bloggersdelight.com

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Hej Tina.
Håber, du vil kunne lide dem. Jeg er hooked. Nu er de så også VILDT ænge siden, jeg har smagt "rigtigt" pasta, så hvordan er det nu det smager... OK, selvfølgelig ved jeg godt, hvordan "rigtig" pasta smager - det glemmer man ikke sådan. Og denne LCHF udgave er selvfølgelig ikke helt det samme, men jeg synes nu, den er en god erstatning.
Held og lykke med din pasta :-)
Mvh. Jette

Unknown sagde ...

Skal man bruge citron i opskriften?

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Hej Tanja

Ja, i den version jeg laver. Foretrækker du den uden, så prøv. Der er ikke citron i f.eks. den, som Madbanditten laver.

Mvh. Jette

Unknown sagde ...

Okai tak ☺

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate