torsdag den 19. juni 2014

Risteboller - LCHF pendant til hvedeknopper og varme hveder


Det ville være en tilsnigelse at kalde disse boller for hvedeknopper, men når vi nu nærmer os St. Bededag og man følger en LCHF diæt - ja, så vil man nok også gerne have en ristet bolle, der i smag og konsistens ligger forholdsvis tæt op ad de varme hveder, som nu engang er og har været en tradition i Danmark siden 1800-tallet - og højst sandsynlig også før.

Du kan f.eks. læse (ganske kort) på historie-online-dk - lige her (klik for link), hvordan/hvorfor traditionen med varme hveder startede..

Jeg har iår valgt at gøre klar til traditionen i god tid - og stik imod tradition at fryse ristebollerne ned. Det er nemlig sikkert og vist, at jeg IKKE selv får tid til at bage torsdagen før St. Bededag. Jeg skal jo på arbejde og kan ikke nå at bage om aftenen...

På min arbejdsplads er vi til gengæld blevet forvænt med at kunne bestille hvederne et par dage i forvejen for så at kunne hanke op i en posefuld friskbagte hvedeknopper dagen før St. Bededag. Og selvfølgelig skal jeg da have et par stykker med hjem - til familien, som stadig ikke har overgivet sig til samme kostretning som jeg. Jeg ved jo, hvor godt, de smager! Men det gør mine altså også, kan jeg garantere, for jeg har selvfølgelig prøvesmagt! Kun 6 ud af 9 risteboller ligger nemlig i fryseren og venter på, at traditionen kan blive holdt i hævd . Hvedemelsboller for me NOT. Men disse risteboller - YES.

Og som billederne antyder, så er jeg da sluppet fint fra "skabelsen" af "hvedeknopper" uden hvedemel... De har en lidt "tungere" tekstur end hvedeknopper i al almindelighed men smager helt fantastisk efter en tur på brødristeren.

Low carb "hvedeknopper", 9 stk.:


90 gr. hjemmekværnet mandelmel
30 gr. solsikkekerner, også kværnet i kaffekværn
1 1/2 dl. pofiber (ca. 30 gram + et drys til pynt)
1 1/2 dl. fedtreduceret kokosfibermel (ca. 80 gr.)
5-6 spsk. HUSK (loppefrøskaller)
3 spsk. Sukrin Gold
Evt. lidt kardemomme (bruger jeg dog ikke)
1 1/2 tsk. bagepulver
5 æg, str. S/M
2 1/2 dl. piskefløde 38%
1 dl. vand
2 spsk. citronsaft

De tørre ingredienser blandes sammen. Æg piskes luftigt og heri hældes øvrige våde ingredienser, som derefter vendes i de tørre ingredienser med en dejskraber. Hold evt. lidt igen med vandet, hvis du er bange for, at din dej bliver for våd.

Lad dejen trække i ca. 10 min., hvorefter den gerne skulle have konsistens som blød marcipan.

På en bageplade beklædt med bagepapir sættes 8-9 høje boller helt tæt sammen, så de rører hinanden og får en let firkantet form.
Brug våde hænder, når du former bollerne (dejen er forholdsvis fugtig og klistrer).

Bollerne drysses til sidst let med en anelse pofiber.
Bagepladen stilles i en 160 grader forvarmet ovn med en omvendt bageplade over, så bollerne ikke får så meget overvarme og bedre kan holde på fugten.


Efter 25 minutter i ovnen fjernes "låget", og bollerne får yderligere ca. 10 min. - stadig ved 160 grader og med varmluft.

Serveres nybagte - eller overskårne og ristede med tandsmør og f.eks. et par gode skiver ost og lidt grønt.
Du kan også gøre som jeg og fryse bollerne ned, så du har risteboller til aftenen før St. Bededag og til en anden god gang.

Velbekomme!

Lyst til at bage mere? 
Klik på links og find mine supersprøde mandelmelsknækbrød
...og mine dejlige week-end boller
......eller hvad med MAXI burgerbollerne...?


Se flere opskrifter i mit

☆ OPSKRIFTSREGISTER ☆


6 kommentarer:

Lonerosa sagde ...

Hvor lækkert Jette; de skal prøves af, og hos mig ryger de sikkert også i fryseren :)

Unknown sagde ...

kan du foreslå noget andet man kan bruge i stedet for pofiber

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Pofiber er så stor en andel af tørdelene i denne opskrift, at du ikke ville opnå samme brød. Jeg tænker, du skal finde en helt anden opskrift at følge, hvis du ikke har eller vil bruge pofiber.
Mvh. Jette

Unknown sagde ...

Okay tak skal du ha, ved du hvor jeg kan få fat i pofiber,er det uden stivelse

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Pofiber kan f.eks. købes i Helsambutikker (jeg ved desværre ikke, om alle afdelinger fører det) og på nettet, f.eks. hos lchfbutikken.dk (hvorfra mit stammer, og hvor jeg synes man får det til en rigtig god pris).
Mvh. Jette

Unknown sagde ...

De ser simpelthen bare så lækre ud!! ;-)

Kh Cathrine Koefoed, yogalærer og yogablogger på www.cathrineyoga.dk

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate