søndag den 17. august 2014

Ny Bamix stavblender med det hele og lidt til!

Denne lækre, hjemmerørte (eller skal vi sige -blendede) mayonnaise er - i ordenes mere end overførte forstand - kommet på bordet for at blive... For når bare man har en god stavblender, kan det næsten ikke være nemmere at lave sin egen mayonnaise!
Og netop her kommer vi til den lidt ynkværdige historie om en Braun stavblender anno-hvem-kan-huske-så-langt-tilbage, der næsten afgik ved døden igår, da den skulle arbejde sig gennem ingredienserne til knap 900 ml. mayo.

(Sylteglasset rummer 920 ml., er købt i Rema1000 og koster 15 kr.)

Den aldrende Braun blev mistænkeligt varm og begyndte at lugte sært brændt. Men det gik lige akkurat, og den virker endnu. Helt brændt sammen eller ej - den har skam gjort det godt, men nu kommer den altså på pension! Dens tilbehør er forlængst gået itu, så der er kun selve stavblenderen tilbage.

Afløseren er den helt igennem super fantastiske fødselsdagsgave, jeg fik igår - eller - det vil sige, fik et gavekort til, nemlig en Bamix i Superbox udgaven med det hele! På fredag kan jeg hente vidunderet, og jeg GLÆDER MIG! HELT VILDT...!
Mange, mange tak, kære familie; jeg blev  overrasket, og I har opfyldt et rigtigt STORT ønske, som jeg stensikkert får MEGET glæde af i årene fremover!

Når Bamix'en flytter ind hos mig, så gør den hjemmerørte mayonnaise ligeså!

Hellmanns købemayo har bestemt haft sine storhedsdage i mit køleskab, og den er også, qua fremstillingen på omega3-rig rapsolie og æg fra fritgående høns, ét af de bedre alternativer, synes jeg (selv om den indeholder lidt sukker), men nu har den fået mere end kamp til stregen, og den hjemmelavede har sejret.
Den er - i al sin hjemmelavede enkelthed - SÅ uundværlig, også som aïoli, chilimayonnaise, karrymayo eller som ingrediens i andre dressinger og saucer, ja endog i LCHF bagværk.

Nok er Bamix'en snart min (Bamix Superbox 200W kan f.eks. købes her), men opskriften på mayonnaisen må du/I gerne få, og der er absolut ikke noget hokus-pokus over den - bortset fra fremgangsmåden, som skal overholdes, hvis du vil undgå, at din mayonnaise skiller.

Iøvrigt bruger jeg (oftest) friske æg fra landet (gårdsalg). Danske æg er af FVST (Fødevarestyrelsen) erklæret salmonellafri, så jeg synes ikke, der er nogen grund til at bruge pasteuriserede æg, som - udenfor øko-debat - sagtens kan være af en dårligere kvalitet, end de æg, du normalt anvender.

Halvér portionen, hvis du ikke mener, du kan bruge så meget mayonnaise i løbet af en god uges tid.

Mayonnaise (og aïoli) i cylinderformet blender- eller sylteglas:

2 æg (æggehvider og -blommer)

2 æggeblommer
2 tsk. urtesalt, f.eks. Trocomare
1/2 tsk. friskkværnet peber, evt. hvid peber
2 spsk. citronsaft
1 spsk. hvidvinseddike
1 tsk. (Dijon)sennep
Evt. 2-3 fed pressede hvidløg (hvis du vil lave aïoli med det samme af hele portionen)
6 dl. god, smagsneutral olie *)

Al æg kommes i bunden af dit blenderglas eller et nogenlunde cylinderformet sylteglas (med en åbning, der akkurat tillader blenderen at komme igennem).
Resten, bortset fra olien, kommes også i glasset.
Stavblenderen stilles i glasset og resten af olien hældes roligt over, så den ligger øverst.
Blend nu, og løft ikke blenderhovedet fra bunden af glasset, før du kan se, at olie og æg begynder at emulgere. Lad da blenderen arbejde sig langsomt op gennem olien og nyd synet af din mayonnaises tilblivelse. 
Hvor lang tid, det tager, før den er færdig afhænger af, hvor kraftfuld din blender er, og hvor tyk din mayonnaise skal være. Min gamle Braun har - som nævnt - ikke let ved at klare "byrden", og jeg har til gode at prøvekøre Bamix'ens 200 watt...og glæder mig! Jeg forestiller mig, at vi taler sekunder - måske maksimum et minut, før mayonnaisen er klar. Mere om det, når "dyret" er flyttet ind.

Det er iøvrigt muligt at bruge endnu mere olie end nævnt i opskriften, men jeg synes, denne mængde er så fin. Mayonnaisen er forholdsvis gul. Hvor gul din bliver, afhænger af olien, du bruger og om du evt. udskifter de 2 æggeblommer med endnu et helt æg, æggeblommernes farve etc.

*) En smagsneutral olie er i en LCHF verden HVERKEN solsikkeolie, majs-, vindruekerne-, tidselolie eller anden vegetabilsk olie af dårlig kvalitet, der indeholder for meget omega6. Rapsolie er heller ikke den bedste løsning men dog bedre end solsikkeolien. Olivenolien er for kraftig i smagen. Avocadoolien farver din mayonnaise grøn. Macadamiaolien er - i 50/50 kombination med rapsolien - mit valg. Førstnævnte ligger i den dyre ende af spiseolier, men alt er jo relativt, og den giver en god mayonnaise.
Du kan evt. læse mere om spiseolier her (klik for at åbne min Pinterest opslagstavle "Cooking Oil").

Indlæg indeholder affiliatelinks.

2 kommentarer:

Unknown sagde ...

Hmm kom min kommentar ikke på?!? Det ser lækkert ud skrev jeg.

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Tak Marina ;-) Den blev serveret til både brunch og til tortillas igår. Og med knap 900 ml., er der stadig lidt til resten af ugen ;-)

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate