søndag den 19. oktober 2014

Hjemmelavet sukkerfri marcipan og lækker julekonfekt

Jamen altså - ér det ikke lidt for tidligt at lave julegodter? Jo, måske - men nu når man har mandlerne og de ligesom kalder på at blive brugt, så ér det da oplagt med en hjemmelavet MARCIPAN!
Før vi går videre, så lad mig slå fast, at nødder, herunder mandler, på ingen måde er striks LCHF.

Når dét så er nævnt, så lad os komme til sagen: Jeg har her brugt en hel pose mandler, 500 gram. De blev smuttet, og alligevel vejede de næsten 500 gram efter, de var befriet for det brune skind - også selvom jeg spiste en lille håndfuld under "processen". Mandlerne optager nok lidt fugt, når de skoldes, så derfor valgte jeg at give de skoldede, smuttede mandler 5 min. i min Actifry for at tørre dem lidt. Hos Madbanditten ser det ud til, at tørretiden er længere og ved lavere temperatur (se evt. her), og det er også fornuftig, set i lyset af, at der skal laves mandelMEL. Men den tålmodighed kunne jeg ikke mønstre idag!

Anbefales kan det IKKE at bruge blender til en  stor portion - massen kører fast, når olierne i mandlerne frigøres, så lav mandelmelet af flere omgange eller - hvis du har en sådan - kør din foodprocessor i stilling.

Du kan selvfølgelig også vælge at købe dit mandelmel, men om det er bedst at bruge almindeligt mandelmel eller den affedtede type, vil jeg ikke gøre mig klog på, før jeg selv har afprøvet.

Marcipan - grundopskrift:

500 gr. smuttede, tørrede mandler
100 gr. Sukrin Gold (kan købes her)  kværnet til melis i kaffekværn
4 æggehvider (3 er muligvis nok) - evt. pasteuriserede
2 tsk. mandelessens (køb den evt. her)

Ingredienser til smagsvarianterne (1/4-del af grundmarcipanen pr variant):

Knap 1 tsk. Rødbedekrystaller (købes her)
1 1/2 tsk. raw kakao + 1 spsk. brun Rom
4 tsk. raw Lucuma (købes evt, her) + evt. 1 spsk. Cognac
1 1/2 tsk rålakridspulver (købes evt. her)

De smuttede, tørrede mandler laves til mandelmel, helst lidt af gangen! (Se ovenfor - jeg vil nemlig så nødig være skyld i, at dine køkkenmaskiner brænder sammen).
Under processen kan du tilføje æggehviderne, én af gangen - eller vente til dit mandelmel er tilpas malet og tager form som en klumpet masse og er uden mandelstykker. Jeg tilsætter æggehviderne under processen (fordi jeg laver al mandelmelet på én gang) for at gøre massen mere lind for maskinen at arbejde med - men holder den sidste æggehvide tilbage.

Sukrin Gold kværnes til helt fint pulver i kaffekværn. Hvis du vil være helt sikker på, din marcipan ikke knaser, så brug Sukrin melis.
Sukrin røres i marcipanmassen, og mandelaroma tilsættes. Du kan godt røre/ælte massen med dejskraber og/eller hænderne nu. Marcipanmassen må gerne være lidt grov, synes jeg, men vurdér selv.
Den  sidste æggehvide tilsættes kun, hvis massen er for fast og kun gradvis, indtil du er tilfreds. Husk, at både kakao og Lucuma suger fugt, så hvis du vil lave disse smagsvarianter uden spiritus, så kræver de evt. lidt af den 4. æggehvide.
Smag også til med aroma/mandelessens og evt, lidt mere Sukrin, hvis du synes.

Hvis du vil gøre som jeg, æltes hver fjerdedel af den færdige marcipanmasse med hver sin smagsgiver - se ovenfor. De er alle gode - men vil du have mine favoritter, må det blive den lyserøde og måske bare grundmarcipanen og, well - også dem med spiritus, fordi de bliver lidt som trøfler.

Marcipanen kan nu pakkes ind og lægges på køl en times tid eller natten over - så bliver den lettere at arbejde med.

Til harlekins er hver marcipanvariant rullet ud mellem 2 (halve) stykker bagepapir. Bagepapiret trækkes nemt af igen efterhånden som lagene lægges ovenpå hinanden. Tryk den færdige plade let, stil den på køl en times tid og skær da harlekin tern.

Konfektkugler trilles i hånden og stilles i fryseren en times tid, før en god, mørk (sukkerfri) chokolade smeltes i vandbad eller chokoladesmelter. De kolde/frosne marcipankugler overtrækkes med den smeltede chokolade, som stivner hurtigt og fint, når den møder kulden. Her har jeg - straks chokoladen er kommet på - trillet nogle af kuglerne i kokosrasp, men pynt dem, som I lyster.

Konfektrullen må I have til gode - for den skal da også laves og være fyldt med lækker blød nougat og pyntes med violer! Mere om den, når julen nærmer sig!

Hjemmelavet konfektmarcipan opbevares på køl eller frost. Generelt betragtet, kan den holde sig på køl lige så længe, som dine æg ville have kunnet, men da den kan være kommet i kontakt med microbakterier fra hænder og bordplade etc., foreslår jeg, at den konfekt, der ikke skal bruge indenfor 8-10 dage, fryses ned.

Der er flere julegodter her:
Fyldte chokolader
Trøfler alá Mozartkugler 
...og endnu flere her i mit opskriftsregister.

Indlæg indeholder affiliatelinks.

4 kommentarer:

Maria sagde ...

Hvor ser det lækkert ud og min mund og mave vil hellere have hjemmelavet og sund juleslik end købt :-)
Tak for inspirationen og opskriften, jeg vil prøve det når julen nærmer sig.

Du er velkommen forbi min blog, der er en giveaway, du finder den ude i højre side af bloggen.

En fantastisk dag ønskes fra Maria med bloggen "En verden af kunst"

Unknown sagde ...

MUMS - det ser skønt ud :-) Jeg er altså vild med din blog. God aften :-)
Kh Cathrine fra www.cathrineyoga.dk

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Tusind tak - og i lige måde :-)
Jeg har lige besøgt din blog - den er superspændende og inspirerede! Faldt bl.a. over dine sunde kokosmakroner. Mums!

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Tak Maria!
Jeg må forbi din blog. Altid spændende med giveaways! ;-)
Mvh. Jette

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate