lørdag den 21. februar 2015

Gateau Marcel chokoladekage i 2 vidunderlige versioner



Det var planen, at min nytårsdessert skulle flashes i januar, men hu-hej, hvor tiden dog flyver, og idag skriver  vi allerede den 1. februar.
Jeg besluttede mig igår for at lave endnu en Gateau Marcel til jer...eller skal vi sige til familien og jeg, og i skrivende stund er kagen akkurat så klar til servering, som den kan blive, og familien og jeg skal nyde et stykke om lidt.















Jeg ville gerne have serveret og vist jer min hjemmelavede is til kagen, men den er desværre spist op, og jeg må igang med en ny portion.

Her er kagen derfor serveret med lidt fløde, chokoladespåner og friske blåbær.

Opskriften på min hjemmelavede is må I have til gode lidt endnu - men jeg lover jer, at den kommer!
Nytårssaften var jeg i selskab med ikke-LCHF-spisende, og jeg valgte "den gyldne middelvej" og brugte - for første gang i mit liv - kokossukker. Oh, boy - var kagen god? I must say so, og ikke kun jeg men bestemt også resten af selskabet var solgt til Gateau Marcel - og et stykke mere!...

For at LCHF'isere kagen en anelse og kunne servere den herhjemme en almindelig week-end, har jeg valgt at lave den med Sukrin Gold og dermed komme en knap så kulhydratrig version nærmere.
Hos Anne på Den Omvendte Verden - hvorfra jeg dels har min inspiration (se evt. Annes kage her) - er kagen også lavet med kokossukker.

Kokossukkeret har jeg i min 2 version udskiftet med Sukrin Gold. Jeg har endvidere valgt at tilføje lidt Lucuma og vanillepulver for at give smagen et ekstra spark. Du behøver ikke disse 2 sidste ingredienser, men jeg synes nu, de forbedrer smagsoplevelsen yderligere, omend det næsen burde være en synd at pille ved opskriften. Uden de ekstra ingredienser er en Gateau Marcel jo nærmest allerede uovertruffen og "syndig". Ikke desto mindre har jeg alligevel leget lidt med opskriften.

Gateau Marcel chokoladekage i 2 versioner:

160 gr. mørk chokolade, 86%
160 gr. smør
160 gr. kokossukker (i 1. version)
- eller 180 gr. Sukrin Gold (i 2. version)
160 gr. (5 stk.) æggehvider
160 gr. (7 stk.) æggeblommer

2 spsk. Lucuma (købes her) - (eller her)
- kan undlades og er kun brugt i 2. version
2-3 tsk. vanillepulver (købes her)
- kan undlades og er kun brugt i 2. version

Forslag til pynt: Et drys kakaopulver (køb evt. denne, den er god og billig), friske og/eller frysetørrede bær (køb evt. her),  chokoladespåner (gerne Lindt med mintsmag), evt. lidt ristede nødder eller mynteblade og måske en klat flødeskum.

Evt. tilbehør: Hjemmelavet is og/eller en bærkompot.


Chokolade og smør smeltes sammen i en lille kasserolle under meget svag varme. Det sikreste er altid at smelte chokolade over vandbad, men her springer jeg over, hvor gærdet er lavest - det er endnu ikke gået galt for mig.
I to separate skåle piskes æggehvider og æggeblommer med hver halvdelen af det valgte sødemiddel. I skålen med æggeblommerne piskes evt. også Lucuma og vanillepulver med. Hviderne skal blive helt stive, og blommerne skal være luftige og bør piskes længe, så det valgte sødemiddel opløses helt!

Smeltet chokolade/smør blandes forsigtigt i skålen med de piskede æggeblommer. Brug en dejskraber.
Vend forsigtigt 1/3 del af de stiftpiskede æggehvider i chokolade-/æggeblommemassen. Fold nu resten af æggehviderne ind i dejen - eller chokolademoussen, som vi her reelt også har med at gøre.

Spænd et stykke bagepapir fast i bunden af en lille, rund springform (20 cm. Ø) og smør siderne.
Halvdelen af dejen hældes i formen - resten gemmes til senere.

Kagen bages i en 175 grader varm ovn i ca. 20-25 minutter. Benytter du en anden og større form, afkortes bagetiden lidt.

Afkøl kagen en smule i formen på en rist. Den skal falde sammen og især på midten - måske lidt mindre i kanterne. Stil så kagen på køl, indtil den har nået en temperatur, der tillader den resterende chokolademousse at blive fordelt ovenpå kagen. Det gør ikke noget, hvis kagen stadig er let lun, når moussen kommes på - bare den ikke er for varm!
Opbevar chokoladekagen på køl (kagen er iøvrigt også fryseegnet), indtil den skal ud af formen, pyntes og serveres.

På en vellykket Gateau Marcel skal man tydeligt kunne skelne overgangen fra bagt kage til mousse.

Velbekomme.











Gå ikke glip af blogopslag fra CDJetteDCs LCHF - følg bloggen.
Du kan se her (klik), hvordan du gør. Samme sted finder du en liste over de mest besøgte opskrifter i 2014.

Hvis du er glad for kage, så slå også et smut forbi siden med opskriften på den syrlige citronmåne. Den kunne godt gå hen og blive blandt de 10 mest besøgte opskrifter i 2015.



Dette indlæg indeholder affiliatelinks.

8 kommentarer:

Anne sagde ...

Wow!!! Damn, hvor ser den bare lækker og indbydende ud!!
Tak for link og sikke nogle lækre fotos..!
KH
Anne

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Tak Anne!
Min datter og jeg har også lige nydt et stykke. Man spiser jo ikke så meget af gangen, så der er også til imorgen. Skønt! Tror faktisk, den sagtens vil kunne række til 8-10 personer - mindst - i hvert fald, hvis der spises is til.
Og så ér det jo altså mig, der takker dig for super god inspiration!
Kh. Jette

Maria Hoffbeck sagde ...

Hold da op en lækker snaske kage :-)
Og meget smukt pyntet. Jeg er vild med dit kagefad, eller hvad det er for et fad :-)
God dag ønskes dig.

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Hej Maria.
Tak for det! Jeg har også lige sat tænderne i det sidste stykke. Stadig lækker!

Fadet er egentlig ikke noget kagefad men et fad til æg. Jeg skal nok flashe fadet igen til påske ;-)
Det er købt på en ferie i Spanien.

Mvh. Jette

Unknown sagde ...

Hej. Kan kagen fryses? Skal nemlig have chokoladekage i fryseren til min fødselsdag om tre uger ;)

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Det, jeg tænker, du kunne gøre, er at bage kagedelen (måske 2 stk., så su bruger den fulde mængde dej) og så fryse disse. Dagen før du skal bruge dem, lader du dem tø og laver moussen og lægger på.
Det er også muligt, du kan fryse dem i helt færdig stand, men jeg tror nu, jeg ville gøre, som nævnt.

God fornøjelse - og på-snarlig-tillykke med fødselsdagen ;-)

Mvh. Jette

HanneV sagde ...

Har lige smagt denne lækre kage LCHF style 😊
Jeg har pisket og pisket og enda pisket lidt ekstra, hviderne kunne ikke piskes mere end de blev :( ,
men kagen knaser enormt, Sukrinen er slet ikke ordentlig opløst, er der mon et fix til det?

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Hej Hanne,

Ja, der skal piskes lidt.

Du kan godt bruge en kaffekværn til at pulverisere Sukrin med. Alternativt kan du anvende Sukrin melis.

En af de mindre heldige egenskaber ved Sukrin er dog, at den godt kan gendanne krystaller, hvilket kan være derfor, at din kage knaser lidt. Det sker især, når kagen kommer på køl.

Heldigvis smager kagen stadig godt - også med lidt Sukrinknas :-)

Mvh. Jette

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate