mandag den 21. september 2015

Fabrinas tykke pandekage og LCHF MADPLAN uge 39 - 2015

Fabrinas tykke pandekager som lækre LCHF madpandekager eller dessertpandekager
Fabrinas tykke pandekager er blevet afprøvet i køkkenet, både som vafler og som pandekager
Har I også nydt søndagen? Jeg selv blev inspireret til både at lave en skøn basilikum-/persillepesto og til at afprøve Fabrinas tykke pandekager i vaffeljernet...og på panden som én tyk pandekage.

Måske kender I allerede Fabrinas opskrift, men gør I ikke det, så får I den her (jeg synes nu, den fungerer bedst som tykke pandekager.

Vaflerne bliver lidt for bløde og lidt æggede, men det kan måske skyldes, at jeg tilsatte 20 gr. smeltet smør til dejen for at sikre mig, at dejen ikke ville hænge i). Smagen fejler absolut ikke noget, så prøv dem endelig - enten på panden eller i ovnen.
Forvent ikke, de er som almindelige pandekager - det ér de ikke!



Fabrinas tykke pandekage(-r):
2 æg
100 gr. hytteost 4%
1/2 dl. fløde 38% (måske bruger Fabrina mere?)
1 spsk. HUSK (jeg brugte 3 måleskefulde - der følger en måleske med i HUSK pakken)
1/2 tsk. bagepulver
(Hav)salt
Smør til stegning.

I en dessertersion kan både ægte kanel, kardemomme, Sukrin Gold og lidt citronskal tilsættes.

Jeg kan ikke huske Fabrinas fremgangsmåde, men jeg bruger stavblender, først æggehviderne og så resten, men kun kort.
Steges på panden i smør ved jævn/middel varme. Steger du al dejen som én pandekage, er den lidt sværere at vende end flere små, men det går.

Pandekagen kan spises med f.eks. FiberSirup (som er på tilbud her), cremefraiche og lidt bær - men den er også aldeles fin med den hjemmelavede pesto! Vælg din version alt efter, til hvilket måltid, du spiser pandekage. Med pesto er den lidt som en lækker æggekage aka denne (der dog er med spidskål). Dagens pesto er med både persille og basilikum, nemlig friske krydderurter fra haven.

Dette foto er taget i morges. Se engang, hvor fint krydderurterne blomstrer!

Blomstrende krydderurter

Billedet nedenfor viser 4 kvarte stykker tyk pandekage. Selv kunne jeg med nød og næppe spise de 2 (læs helst ikke: fordi jeg også havde sat 2 vafler af samme slags dej til livs!). De sidste 2 stykker er gemt på køl og bliver brugt som morgenmad eller som "brød" tirsdag aften.

Fabrinas tykke pandekager LCHF på CDJetteDCs

Men nu skal I få madplanen. Den bærer en smule præg af, at vi på min arbejdsplads kører "Sund Uge", og da jeg skal gå med en skridttæller fra mandag morgen til fredag eftermiddag, skal jeg vel ikke bruge for meget tid i køkkenet men ud på nogen skønne gåture!

Mandag:
Skridttællerkonkurrencen skydes igang mandag morgen, så min mand laver aftensmaden, mens min lille hund får en lang, lang gåtur. Han - min mand, forstås - har besluttet sig for at lave fyldte tortillapandekager, men jeg kommer nok til selv at bage mine egne pandekager på forhånd - dvs. i aften.

Tirsdag:
Brødaften! Jeg har et skiveskåret sesambrød i fryseren. Jeg viste jer billeder af det sidste søndag (på MADPLAN uge 38), men jeg har desværre endnu ikke fundet tiden til at lægge opskriften ud på bloggen. Jeg tager nok kun en enkelt skive, hvis jeg stadig ikke har fået spist resten af Fabrinas tykke pandekage, for den vil med garanti også være lækker i kold stand med pålæg på.

Onsdag:
Der skal laves porretærte. Netto har store, billige pakker skinkestrimler denne uge, og selv om skinken bl.a. indeholder glukose, så bliver det denne, for den ér indkøbt! Vi spiser også en salat med den hjemmelavede pesto over.

Torsdag:
Som onsdag (rester)

Fredag:
Da skridttællerkonkurrencen slutter fredag eftermiddag, har jeg "solgt" gåturen med hunden til min mand, og jeg bruger så tiden i køkkenet til at lave 2 slags lasagne - den med almindelige pastaplader til resten af familien - og Hokkaidolasagne til de LCHF spisende (hvilket her i husstanden vil sige jeg alene). Der ligger en stor Samsø Hokkaido og venter, og prisen var bare 10 kr. i Netto.

Lørdag:
Der er økologisk cremefraiche 38% fra Naturmælk på bud - også i Netto - den er indkøbt og står i mit køleskab og venter på, den skal i min enebærgryde. Til enebærgryden skal vi have blomkålsmos og smørdampet broccoli. We love it!

Søndag:
Som fredag (rester)

Dette indlæg indeholder affiliatelinks.

Ingen kommentarer:

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate