mandag den 12. oktober 2015

Chiamel, hvad er nu dét for noget?

Dette indlæg indeholder reklame i form affiliatelinks *)

Så er en nyhed landet på hylderne hos LCHF butikken*), nemlig chiamel*). Nyheden ér nu ikke større, end at jeg forlængst har prøvet dette produkt, da det har været i handelen hos andre webshops længe, og efter tests i mit køkken kan jeg så afgjort sagtens se fordelene ved at anvende chiamel frem for chiafrø i visse opskrifter, og jeg er bestemt ikke færdig med at eksperimentere med det.
Hvis du overvejer at købe chiamel og ikke ved, hvad du skal starte med at bruge det til, har jeg et par forslag nedenfor.

Skulle vi så ikke lige starte med kage?...;


Opskriften på mazarin muffins med chiamel finder du her *) - eller faktisk her *).

Og har du mod på at bage brød, kan jeg foreslå dig disse hørfrø minirugbrød, som også indeholder chiamel:

Opskriften på hørfrø minirugbrød finder du her *).

Bruger du chiafrø til chiagrød og ikke er alt for begejstret for de små "øjne" i din grød, er chiamel en oplagt mulighed for dig. Den største fordel er nok, at pulveret næsten opfører sig som instant kaffe, der kan røres ud i f.eks. din græske yoghurt med fløde og/eller vand. Men vogt dig, for der skal røres eller piskes med det samme, for ellers opstår der gelerede klumper i din chiagrød.
Her ses en lille portionsskål med 1 strøgen spsk. chiamel med græsk yoghurt og vand. Den er klar til at spise, det øjeblik den bliver rørt. Hertil en spsk. brombærsyltetøj, hvor Chiafrøene også er erstattet af chiamel. Grøden er ikke sødet med andet end syltetøjet, for jeg kan bedst lide den sådan.

https://www.facebook.com/JetteDCs chiagrød

I chiamel (den viste) er der over 3 gange så meget Omega3 (ca. 11,3 g./100 gr.) end Omega 6 (ca. 3,7 gr./100 gr.), så på den "konto" er Chia bestemt blandt vore superfoods.


Dét, man lige skal huske, er, at chiamel har en begrænset holdbarhed efter åbning, nemlig et par måneder. Jeg vil derfor råde til, at dele posen op i mindre portioner og fryse det ned, da det vil forlænge holdbarheden. Det er svært at sige hvor længe, da der ikke er angivet noget om dette fra producenternes side. Under alle omstændigheder vil det være bedst at opbevare det køligt og naturligvis beskyttet mod lys, hvilket emballagen tilsigter.

Følg med her på bloggen - evt. via min facebookside (giv den et like) hvis du ikke vil gå glip af nye opskrifter. Der kommer givetvis flere med indhold af chiamel.

https://www.facebook.com/JetteDCs

*) Dette indlæg indeholder affiliatelinks, og hvis du vælger at købe noget via de links til webshops, der findes på siden, har jeg under visse betingelser mulighed for at få en lille provision.
Med den støtte og opbakning, du dermed yder mig, er jeg yderst taknemlig. Den hjælper mig til at holde bloggen kørende og øger muligheden for at eksperimentere lidt i LCHF køkkenet, hvilket jeg håber er til inspiration og glæde for mine læsere og følgere.

2 kommentarer:

Bettesen sagde ...

Hej Jette.
Chiamel - er det ikke bare blendede chiafrø?

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Næsten - og så alligevel ikke, for den er affedtet. Jeg har givet et lignende svar på min facebookside, så smut evt. forbi den og kig med.

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate