mandag den 29. februar 2016

Den faste blomkålsmos | Falsk kartoffelmos

Fast blomkålsmos, den falske kartoffelmos på CDJetteDCs LCHF

Det er efterhånden noget tid siden, jeg ændrede på metoden, hvormed jeg laver min blomkålsmos. Jeg har desværre alt for længe skyldt mine læsere opskriften, for det er den, jeg selv "tager afsæt i", når jeg laver mos som erstatning for den kartoffelmos, jeg ikke længere savner, fordi jeg kan få denne her.
Dét, der gør forskellen mellem min tidligere udgave af blomkålsmosen (se den evt. her) og min nye blomkålsmos, er, at den tilberedte blomkål nu ikke skal presses, mases eller vrides for væske, blot dampes - og det gør jeg i mikroovnen i en dertil egnet skål med damplåg. Jeg bruger selv riskogeren fra Tupperware, for den er super til formålet.

Opskriften indeholder reklame i form af affiliatelinks (ja, det siger reglerne, at jeg skal skrive, og så håber jeg ikke, at mine læsere bliver trætte af at læse om det, hver gang jeg slår en ny opskrift op!)...
... Men da vi nu er ved reklamerne, er der iøvrigt 10 års jubilæumsfest hos Med24.dk.
Hvis du vil se tilbuddene, kan du trykke her, og vælger du at shoppe via dette link, tilfalder et mindre provisionsbeløb bloggen.

Nu til opskriften - den bliver du glad for, du har fundet. Især, hvis du hidtil har bakset med at mase kogt blomkål fri for væske, for netop det besvær er en saga blot, hvis du følger min opskrift her.
Et lille tip: Undgå madspild; gem dine osterester og brug dem f.eks. til blomkålsmos.

Den faste blomkålsmos:

1 lille blomkålshoved
50 gr. revet ost, f.eks. Mozzarella, Havarti eller en god Cheddarost
50 gr. smør
50 gr. flødeost (evt. med urter) eller fløde (eller en blanding)
Salt og evt. peber

Blomkål renses og deles i store buketter. Disse lægges (uden vand - ud over den, der måtte hænge ved blomkålsbuketterne efter skylningen) i en mikroovnsskål. Dampventillåget sættes på, og blomkål dampes i mikroovnen i op til 12 minutter - afhængigt af ovnens effekt. Min mikroovn er nærmest en oldsag, og den har (tror jeg) ikke så stor effekt, så i den damper jeg blomkålen i 12 minutter.

Blend den dampende varme blomkål (jeg bruger Bamix med dette multifunktionsblad) med de resterende ingredienser direkte i mikroovnsskålen/riskogeren og servér straks den lækreste, faste blomkålsmos!

Velbekomme!

Her ses blomkålsmosen serveret med kylling i karry (link til opskriften har du her).



2 kommentarer:

Annika sagde ...

Måtte straks ind og se hvad du havde fundet på...
Har selv lavet den kogte 1 gang - siden da dampede vi altid - så æv, samme som vi allerede kender. Intet nyt... og dog.. Brugte vi ost?

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Ja, det er netop det nye ved denne opskrift. Og nu kan jeg se, at Madbandittens også har lagt en opskrift ud på den bagte blomkålsmos med ost - den minder lidt om min ;-)

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate