onsdag den 20. april 2016

6 stk. varme hvedeknopper

Opskrift på varme hvedeknopper på CDJetteDCs LCHF

En 6 stks pose med hvedeknopper kan man naturligvis købe hos bageren eller i supermarkedet op til St. Bededag, men når man spiser lowcarb, vælges hvedebrødet fra. Derfor har jeg leget lidt med en opskrift til 6 stk. hjemmebagte hvedeknopper. Leget meget faktisk, for selv om du kan finde en anden opskrift på varme hveder (se evt. opskrift på risteboller) på mine sider, så har jeg valgt at udvikle en ny opskrift, og jeg må indrømme, at det har taget mig en del forsøg denne gang.
Resultatet de første par gange blev til lidt for klæge boller, så jeg har simpelt hen valgt at fjerne fedtstoffet (vi smører jo alligevel et dejligt, tykt lag tandsmør på hvedeknopperne), og nu er jeg tilfreds med resultatet - faktisk ganske tilfreds...
CDJetteDCs LCHF, keto og lowcarb opskrifter

Men kender I det, at man netop har sat sig i hovedet, at man vil bage, og når ingredienserne skal findes frem, så mangler der præcis én vigtig ingrediens? Det skete for mig idag, og det var desværre kardemommen, der ikke var at finde mellem mine krydderier, og er det ikke netop kardemommen, der giver den karakteristiske smag til hvederne? Jeg valgte snarrådigt at tømme en pose for en rest pebernøddekrydderi i melblandingen til hvederne, og krydderiblandingen viste sig at være en ganske fin erstatning for kardemommen, men brug endelig kardemomme, hvis du stræber efter en autentisk smag af hvedeknopper. Helt, som du kender de traditionelle hvedeboller, bliver lowcarb bagværk ikke, men jeg synes godt, de kan gøre det ud for de "rigtige" hvedeknopper.

Varme hveder uden mel og sukker på CDJetteDCs LCHF

6 stk. lowcarb hvedeknopper:
(Opskriften indeholder reklame i form af affilialinks)

100 gr. affedtet mandelmel (på tilbud pt)
50 gr. affedtet sesammel
25 gr. fiberHUSK
15 gr. WPC100 med vanillesmag
2 tsk. bagepulver med vinsten
1 tsk. kardemomme
3 æggehvider fra æg str. M/L
1 æg str. M/L
2 dl. kogende vand
1 knivsp. salt
Drys til pynt: Pofiber
Note: Jeg har valgt at bage hveder uden tilsat sødemiddel ud over den, der er i proteinpulveret. Du kan godt undlade proteinpulver og tilsætte lidt sødemiddel (10-15 gr. Sukrin+), men så skal du reducere væskemængden en anelse.

Find først de tørre ingredienser frem, vej dem af og bland dem.

Hæld den afmålte vandmængde i kogekanden eller en gryde og tænd, så snart du har pisket (brug håndmixer) æggehvider og ægget sammen med de tørre ingredienser.

Hæld det kogende vand over og pisk hurtigt dejen sammen og lad den hvile et par minutter.

Form 6 boller og sæt dem enten på en bagepapirsbeklædt bageplade eller - som her - i en smurt bageform - og sæt dem ikke for langt fra hinanden (de må gerne røre hinanden), da de gerne skulle "gro sammen", som hvedeknopper jo skal. Drys evt. overfladen med pofiber, som jeg her har valgt at gøre.

Nybagte LCHF lowcarb hveder

Bag hvederne i en 175 grader forvarmet ovn uden varmluftsfunktionen i ca. 50 minutter og lad dem svale lidt af på en bagerist.

Hvederne kan med fordel bages en dag eller to før de skal spises, og mange af os har vel i grunden heller ikke tid til at stå og bage aftenen før St. Bededag, som jo ér en ganske almindelig arbejdsdag for de fleste. Og da det - traditionen tro - netop ér aftenen før St. Bededag, man spiser varme hveder, så er det unægteligt nemmest at finde posen med de 6 hvedeknopper frem, halvere dem og give dem en tur i brødristeren, mens smør og pålæg findes frem.

Velbekomme - og god St. Bededagsferie.

Rist hvederne og server med friskkværnet smør

1 kommentar:

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Der spørges, om almindeligt bagepulver kan erstatte bagepulver med vinsten - og ja, det kan det godt, men da foreslår jeg at tilsætte 1 spsk. frisk citronsaft.

Et andet tip, hvis du gerne vil have lidt drøn på smagen: Tilsæt revet appelsinskal.

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate