lørdag den 22. juni 2013

LakriNanIce - banansoftice med en snert af lakrids - eller anden ynglingsvariant



Dét her er så simpelt, at man næsten sku' tro, det var løgn - og mig en gåde, hvorfor denne uimodståelige softice først er kommet i spil, efter jeg er begyndt at spise LCHF.
Sørg altid for at have bananer i fryseren, siger jeg bare! Så kan man lave sig en softice på ingen tid...

Man bør dog være opmærksom på, at bananer har et kulhydratindhold (afhængigt af modenheden) på op til 22 g kulhydrat pr 100 g (såvidt jeg har kunnet finde frem til) og et højt glykæmisk index - så moderer indtagelsen og spis ikke softicen for ofte.

Når bananen blandes med fløde, vil det samlede kulhydratindhold pr 100 gr naturligvis mindskes - og det samme vil derfor gælde for effekten på blodsukkerstigningen, men helt uskyldig er softicen ikke. Set i forhold til den is (eller i hvert fald hovedparten af den) man køber, er der dog en del sparet hvad angår tilsætningssstoffer, så jeg spiser den nu alligevel med god samvittighed...!
softicen kan også serveres som tilbehør til pandekager (opskrift på basispandekager findes her), hvis proteinindtaget skal øges. Selv kunne jeg nok finde yderligere "undskyldninger" til netop at gøre dét :-)

Ingredienser 1 portion:
1/2 frossen banan (ca 60 gr)
3/4 dl piskefløde
Sødemiddel unødvendig - men vælg en variant eller kombinér et par stykker. Lakrids - og selvfølgelig banan - er næsten altid i min softice - deraf navnet "LakriNanIce"

Variant 1: Tilsæt 1/2 tsk lakridsrodspulver (eller dosér efter smag)
Variant 2: Tilsæt er par bær
Variant 2: Tilsæt lidt hakket, mørkt chokolade
Variant 3: Tilsæt lidt kokosrasp og 1/2 tsk kokosolie
Variant 4: Tilsæt lidt mintblade
Variant 5: Tilsæt en lille håndfuld hakkede, usaltede pistacienødder

Kør piskefløden i blendeen, så den ikke længere er hældbar.
Tilsæt frossen banan og lakridspulver - eller din "kombi" og blend, til der ikke er klumper i softicen.

1 eller 2 portioner passer fint til min lille stavblender, og laver man isen til sig selv og ikke er perfektionist i den daglige servering, kan isen jo spises direkte fra minihakker-skålen :-)

Voila - så er der dessert!



Velbekomme.

1 kommentar:

Unknown sagde ...

Har en gang i mellem blendet frossen banan til ungerne, men de er ikke så vilde med det. Men har faktisk ikke overvejet at blende fløde i. Det var da en super ide! :)
Mette fra Nemvejen.dk

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate