onsdag den 31. juli 2013

Champignons i gylden flødesauce - LCHF



Inspireret af min søde kollega, som idag var fast overbevist om, at hun......

- efter ét enkelt LCHF aftensmåltid (bestående af en FLØDE-CHAMPIGNONSAUCE, SOM MÆTTEDE TEMMELIG GODT HELE AFTENEN!) og vistnok en hel del læsning på blogs og diverse websites -

 ......skal afprøve LCHF diæten nærmere, har jeg her fundet frem til min egen version af en gylden flødesauce med et hav af skivede champignons.

Den smagte helt aldeles guddommeligt sammen med pestobelagte, baconsvøbte kyllingeinderfilet'er, som min søde mand havde gjort klar til ovnen, så jeg bare skulle klare tilbehøret, når jeg kom hjem fra min lille indkøbstur.

Her får du opskriften på saucen. Du skal bruge:

400-500 gr. rodskårne champignons
400-500 gr. halve cherrytomater
2 1/2 dl. piskefløde 38%
2 spsk. løgpulver
1 1/2 tsk. Herbamare urtesalt eller anden god salt (smag saucen til)
1/2 tsk gurkemeje (mest for den gyldne farves skyld - kan udelades)
Saften fra en stor citronbåd
Peber
En (god) klat smør

Når det - som idag - skal gå stærkt (kyllingen ventede jo bare på at komme i ovnen), så gør det ikke noget, at champignonsskiverne ikke er skåret så fint, så hvorfor ikke prøve, om æggedeleren - eller måske jordbærskæreren, hvis den har fundet vej til køkkenskuffen - kan klare jobbet.
Se bare her - lad næste champignon presse den forrige helt igennem. Det går (næsten) som smurt:

  


De rensede, skårne champignons får en hurtig klaring i smør i gryden. Fløden hældes over og resten af ingredienserne kan tilsættes, når retten er i kog.
Saucen koges ind i 20 min. ved svag varme. Ønskes en lidt tykkere sauce, lader man den blot koge lidt længere. Smag til med med salt og peber - og evt mere citronsaft.

Der er rigeligt i denne portion til 2-3 personer, og hvis saucen skal ledsage en LCHF pasta eller lign.,
er der op til 4 portioner.

Nu håber jeg, at I har løgpulver i køkkengemmerne. Det havde jeg faktisk ikke selv indtil i eftermiddag, hvor min datter og jeg var en tur igennem Tiger butikken på vores lille shoppingtur. Og her havde de den sørme. Mit eneste issue med dette pulver (som jeg iøvrigt købte stort ind af - hele 3 poser), er, at det ikke er deklareret.
Skulle der være en læser, som kender kulhydratindhold etc., ville det være dejligt med en kommentar.

Hvor køber I ellers jeres løgpulver? Og er det deklareret?

God aften derude.

Find også inspiration her til en simre-flødetomatsauce med champignons.






Ingen kommentarer:

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate