tirsdag den 6. august 2013

LCHF flûtes (og boller i muffinforme) med skinke og rosmarin

Ville det ikke være dejligt med et par flûtes i fryseren - lige til at varme, når der skal "brød" på bordet?
Efter flere forsøg med at bage uden "købemel", har jeg nu sammensat ingredienser, hvor melet udelukkende består af frø, jeg selv maler. Jeg har ønsket at udvikle opskriften for ikke at være for afhængig af det forholdsvis dyre købemel. Netop købemelet forsvinder alt for hurtigt (især mandelmel), så står man en dag uden at have fået handlet på nettet eller i de specialbutikker (som - i hvert fald hvor jeg bor - er det eneste sted, hvor melet kan købes), så er hjælpen nær, når bare man har en kaffekværn. Og brødene her smager ganske fortrinligt.

Flûtene er fryseegnede, enten hele eller skåret i passende stykker - lige til at varme i brødrister eller i ovn.

Almindelig gærdej i flûtesform - som i den jeg har brugt (Eva slip-let) - bages uden bagepapir for at give brødet den karakteristiske nuprede skorpe i bunden, men da min dej højst sandsynligt ville hænge fast i den hullede form, er bagepapiret desværre uundværligt.

Fordelen ved at bruge i flûtesform er, at dejen får lidt støtte i kanterne til at vokse sig lidt højere og få en pæn form. Jeg ville dog lyve, hvis jeg påstod, at de ikke falder en smule sammen, når de kommer ud af ovnen. Er de bagt i flûtesform, kan man lade overfladen på de færdigbagte flûtes være bund og den buede bund være top. 

Brødene bager jeg i 2 smagsvarianter - enten med eller uden rosmarin, men tøv endelig ikke med rosmarin eller andre krydderier og sæt trumf på smagen.

Dejen rækker til f.eks. 3 flûtes i form samt til ca. 5 stk boller i silikone muffinforme:

40 gr. kværnet kokosrasp (bedre kendt under navnet "kokosmel" i dagligvarebutikker
75 gr. kværnede solsikkekerner
60 gr. kværnede hørfrø
50 gr. hele hørfrø
2 spsk fiberHUSK (den gule pakning)
2 tsk bagepulver
(Evt. 2 tsk rosmarin eller anden krydderi)
200 gr. squash
250 gr. skinke i strimler
1 1/4 dl. piskefløde 38%
3 æg, str M/L
200 gr. hytteost min. 4%
50 gr. smeltet, afkølet smør
(Evt. drys: Lyse eller sorte sesamfrø)

Alle frø males i kaffekværn. Husk, at hørfrø skal bruges umiddelbart efter kværningen.

Øvrige tørre ingredienser blandes med de kværnede frø.
Squash og piskefløde blendes godt og tilsættes de tørre ingredienser sammen med hytteost og æg.
Røres sammen med ske, mens den afkølede smør tilsættes.
Dejen står i få minutter (så væsken opsuges i dejen).
Fordeles i flûtesform. Evt. overskydende dej fordeles i silikone muffinforme. Fyld ikke formene for meget op, da dejen vil hæve lidt.
Kan evt. drysses med sesamfrø eller flagesalt, før flûtene sættes i ovnen og bages i 1 time og 20 min. ved 160 grader (uden varmluft).
Vendes flûtene med bunden op, får de en rundet overflade
Husk, at flûtene kan fryses. Og optøes/opvarmes de i ovnen, så husk, at de ikke må få højere temperatur end 160 grader af hensyn til olierne fra frøene. 
Serveringsforslag:  Skinkeflûtes med koldt smør og en skål grøntsager og måske lidt oliven.
Velbekomme!

2 kommentarer:

Unknown sagde ...

Hvad er forskellen på de forskellige pakninger Husk

Jette Daugaard Christensen sagde ...

HUSK og fiberHUSK er begge psylliumm loppefrøskaller.

HUSK (den i grøn pakning) er hele frøskaller mens fiberHUSK (i gul pakke) er findelte/kværnede frøskaller.

Hvis jeg i en opskrift angiver vægten, kan du erstatte den ene med den anden 1:1. Hvis jeg derimod har angivet i f.eks. spsk., dl. eller anden måleenhed, skal du beregne halvt mængde fiberHUSK i forhold til HUSK.

Jeg køber efterhånden kun (eller oftest) HUSK, fordi min kaffekværn kan lave fiberHUSK så let som ingenting. Og så er det billigere.

Håber, du kan bruge mit svar :-)

Venlig hilsen Jette

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate