søndag den 22. juni 2014

Mascarpone Oopsies med Fibrex og hørfrø - LCHF

Oopsies kan laves i mange varianter.
I disse er der Mascarpone, Fibrex og kværnede hørfrø.
Når jeg bager Oopsies, vil jeg gerne have, at de bliver fiberrige og med lidt "bid". I denne version har jeg byttet HUSK fibrene ud med Fibrex, som jeg efterhånden er blevet glad for at anvende i mit LCHF køkken.

Jeg har tidligere gjort mig den erfaring, at Fibrex og piskefløde er en god kombination. Dels binder Fibrex væske (som HUSK) og dels giver fløden en dejlig rund smag og hjælper pænt på fedtprocenten i brød. Da jeg så idag måtte springe ud i et-eller-andet for at få bugt med en bøtte Mascarpone, som var ved at løbe ud på dato, ja så var idéen hjemme. Oopsies med Mascarpone! Mascarponen (jeg benyttede) indeholder hele 41,5% fedt og er blød og rund i smagen.

Hørfrø vil jeg så nødigt undvære i brød - dels på grund af de sunde olier, de indeholder, dels for at give brødene lidt struktur og slippe for den lidt æggeagtige smag, som Oopsies godt kan have i nogen versioner.

Hvis opskriften minder om noget, du har set på min blog tidligere, så er det måske ikke  helt tilfældigt, da jeg har taget afsæt i opskriften på mine andre Oopsies.
Ingredienser til 9 Mascarpone Oopsies:

4 æg str. S/M
100 gr. Mascarpone
1 1/2 tsk. bagepulver
40 gr hørfrø, malet til mel i kaffekværn
1 spsk. Fibrex, malet til mel i kaffekværn
1 spsk. kikosfibre
1 knivsp. salt
Sesamfrø (drys)

Æggene deles i hvider og blommer. 
Hviderne piskes stive.
Bagepulver, malede hørfrø, malet Fibrex, salt og bagepulver røres sammen med Mascarpone og æggeblommerne. (Husk, at hørfrø altid skal anvendes umiddelbart efter maling!)
De stift piskede hvider vendes forsigtigt i massen straks efter.



Fordel dejen i 9 klatter på bageplade beklædt med bagepapir. 

Bages midt i ovnen ved maksimum 160 grader uden varmluft i ca. 30 min.


Der bliver 9 mellemstore Oopsies af dejen. Brug dem f.eks. som burgerboller eller med en god skive ost.

Her servere Mascarpone Oopsies med fetadip (klik her for at se mere og finde opskriften).
Velbekomme!

9 kommentarer:

Berit sagde ...

Vil lige sige at disse oopsies er de bedste jeg har smagt til dato. Skal have lavet en ny portion til fryseren.
Skal osse prøve burgerbollerne til vores pulled pork i morgen.

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Jamen altså, dét kan man da kun blive i godt humør af at høre.
Tak for det, Berit.

Lyder skønt med pulles pork og burgerboller! Håber, det bli'r godt.

Mvh. Jette

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Hmm.. Pulles pork :-)
Mente selvfølgelig pulled pork! Blev det godt?

Berit sagde ...

Det blev rigtig godt :) . Men tænker jeg vil bruge disse oopsies som boller næste gang , da de andre mætter alt for meget. Kan altså osse bedre li disse superlækre oopsies :)

Unknown sagde ...
Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.
Jette Daugaard Christensen sagde ...

Sebastian, jeg kom til at slette din kommentar. Du spørger, hvilket fedtfattigt alternativ, man kan bruge istedet for Mascarpone. Her vil jeg sige, at det jo er LCHF, der er i centrum her, så jeg søger ikke fedtfattige produkter og bruger dem ikke selv. LCHF betyder Low Carb High Fat. Altså er det ikke fedt, der spares på - tværtimod, da det er fedtet, der mætter.
Hvis du endelig vil erstatte det, så er det flødeost, vi er ude i, og det var nok ikke den løsning, du efterspurgte.
Mvh. Jette

Rosa sagde ...

Åh jeg elsker også oopsies i alle varianter. Skal da helt sikkert også prøve med fibrex...
Jeg kan se at du også følger bloggen af Lena Beatrice. Kan du komme på den i øjeblikket? Jeg kan nemlig ikke, og ved ikke om det bare er mig, eller den er lukket...

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Ja, jeg følger også Lena Beatrice på hendes skønne blog, men heller ikke jeg kan åbne hendes side lige nu.
Det sker vist af og til, at serverne lider overlast, så vi må prøve igen senere.

Gitte sagde ...

Hvad er kikosfibre?
Kan man bruge 100g friskost istedet for mascaponen?

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate