lørdag den 28. september 2013

Crunchy pesto til f.eks. bønnefritter


Hvad serverer du til dine bønnefritter? Hvidløgsmayonnaise? En god ostesauce? Svampesauce? Eller måske en helt almindelig flødesauce?
Det har jeg gjort utallige gange - men ikke idag. Jeg havde en ustyrlig lyst til pesto, så den fik selvfølgelig lov at ledsage mine bønnefritter, som jeg iøvrigt havde tilberedt helt uden krydderier - lige bortset fra livets krydderi, bacon.

Se her, hvordan jeg laver bønnefritter med bacon (klik her).

Min pesto er i dagens udgave lavet ekstra tyk og crunchy. Det sidste giver lidt sig selv, når den blendes med smuttede (afskallede) mandler istedet for f.eks. macademia, som er en del blødere i konsistensen og lettere lader sig blende til en lind masse.
Jeg har taget udgangspunkt i min basisopskrift på pesto (klik her for at se opskriften) men har tilsat dobbelt mængde mandler i forhold til macademianødder og dobbelt så meget Grana Padano og citronsaft. Og ja, der er såmænd også ekstra hvidløg i, nu da pesten skal fungere som smagsgiver til de ukrydrede bønnefritter.

Ingredienserne til pestoen blendes (f.eks. i minihakker) til en passende, crunchy konsistens - og smages til med krydderier og citron-/limesaft, når den har hvilet på køl en halv times tid. Den skal smage godt og delikat spist direkte på en ske og være så tyk i konsistensen, at den ikke løber af bønnefritterne, når den hældes over.

Og hvilken vidunderlig smag! Det her er virkelig et godt tilbehør til din middag som alternativ til saucer, mayonnaise og anden dip. Og husk så, at pesto også er fantastisk ovenpå din æggekage, f.eks. dén med spidskål, så lav gerne en stor portion, når du nu ér igang.

Velbekomme!

Ingen kommentarer:

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate