torsdag den 19. juni 2014

Ketchup med hokkaido - LCHF


Idag skulle jeg bruge ketchup, for jeg ville bage pølsehorn. Men ketchup havde jeg ikke lige "på lager" - eller, det vil sige, det havde jeg jo nok, men den, der lige befinder sig i vores køleskab, spiser jeg ikke selv af, for den er fuld af sukker.

Madbanditten har en fin opskrift på ketchup, så den tog jeg udgangspunkt i, men jeg fik lyst til at bruge et stykke hokkaidogræskar for at give ketchuppen lidt fylde og en let sødme ud over den, som den får fra det halve æble og en smule Sukrin. Det havde en fin, delikat virkning.

Havde vi nu ikke i foråret planlagt, at vi ville lægge havefliserne om, så ville jeg have haft mine egne, lækre frilandstomater at lave ketchup af. Men iår har vi ikke haft den sædvanlige plads til plantekasserne, så de ellers så anvendelige tomater har vi måttet undvære - men næste år finder de helt bestemt tilbage til min have, og så skal der laves ketchup på hjemmeavlede tomater og ikke flåede tomater fra dåse. Jeg vil dog sige, at den færdige ketchup fuldt ud lever op til mine forventninger til en delikat og smagsfuld ketchup, så man kan uden problemer bruge dåsetomater, og det er da unægteligt lidt nemmere.

Dette har jeg brugt:

2 ds. flåede tomater à 400 gr.
1 ds. koncentreret tomatpuré à 140 gr.
150 gr. renset hokkaido (dog med skræl - den kan også bruges!)
3 små løg
2 fed hvidløg
1/2 æble med skræl
4 tsk. paprika
1 tsk. krydderpeber
2 tsk. urtesalt
2 spsk. hvid balsamico
2 spsk. olivenolie
Evt. 1-2 spsk. Sukrin+ (køb den evt. her)
Atamon i henhold til flaskens anvisninger.

Løg hakkes og steges bløde (må ikke branke) i kokosolien.
Hakket hokkaido og hakket æble og hvidløg tilsættes og får lov at dampe med et par minutter under omrøring.
Flåede tomater og alle krydderier og balsamico tilsættes og blandingen får lov at simre i en halv til en hel time med låg (min stod en times tid).
Lad tomatblandingen afkøle, før den pureres (jeg brugte stavblender). Olivenolie tilsættes, mens der blendes.
Smages til med Sukrin+ (som også kan udelades, hvis smagen er passende. Jeg tilsatte en enkelt spiseskefuld.
Atamon tilsættes i henhold til anvisningen på flasken. Husk også at skolde dit henkogningsglas og skylle efter med atamon.

Ketchuppen hældes på henkogningsglas. Mængden passer til et 1-litersglas.

Ketchuppen opbevares på køl. Jeg kan ikke sige, hvor lang tid ketchuppen kan holde sig. Det er første gang, jeg har lavet den - men bestemt ikke sidste. Den smager jo henrivende! Og jeg vil næsten tro, at indholdet hurtigt finder vej ud af min flaske, så holdbarheden behøver jeg nok ikke spekulere så meget på, men nu har den i hvert fald fået lidt atamon.

Uh, hvor jeg glæder mig til en ristet pølse eller en burger med min tomatketchup!

Velbekomme!


Ingen kommentarer:

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate