torsdag den 19. juni 2014

Kylling (satay) bites med blomkålsmos - LCHF


Uh, hvor smagte de godt - satay kyllingespyddene, som kantinen serverede for os på mit arbejde forleden dag. Dem skulle jeg da også lige prøve at lave herhjemme - men på den dovne måde - nemlig uden spyd. Altså kalder jeg dem satay bites! Grillet er de heller ikke - bare stegt "i flok" på panden! Ganske nemt...
Og selv om saucen (som er den egentlige benævnelse for peanutsaucen, som hører til denne thailandske ret) i bogstaveligste forstand gik i vasken hos mig, så tillader jeg mig stadig at kalde min ret for satay bites, da den jo trods alt udspringer af det thailandske køkken. Satay sauce til eller ej.

Dette har jeg brugt:
Ca. 700 gr. kyllingelårfilet (anden kyllingefilet kan selvfølgelig også bruges)
4-5 spsk. piskefløde 38%
2 spsk. klaret smør
Ca. 1 1/2  tsk. fintrevet ingefær
3 tsk. karry
1-1 1/2 tsk. Trocomare urtesalt (ell. lign. salt af god kvalitet)
1 tsk. Sukrin+
Klaret smør eller kokosolie uden smag til stegningen

Kyllingefilet skæres i små strimler og lægges i en skål.
Kokosmælk, fløde og klaret smør varmes op til lige under kogepunktet. Gryden tages fra varmen og krydderier og mandelmel tilsættes. Når marinaden er godt rørt sammen hældes den i skålen til kyllingestrimlerne. Bland godt, læg låg på og stil skålen på køl og lad kyllingen trække i marinaden, gerne et par timer.
Kyllingestrimlerne steges på en godt varm pande i knap 10 min.
Egentlig skulle der en - som nævnt ovenfor - en satay peanutsauce til retten, og da jeg i forvejen havde et glas crunchy peanutbutter choco stående, kom den til at indgå i saucen, men da "eksperimentet" ikke helt faldt i min egen - eller for den sags skyld min mands - smag, gengiver jeg den ikke.

Istedet for saucen (og der var jo i virkeligheden også sauce nok ved kyllingen) foreslår jeg, at tiden (ja, jeg brugte faktisk lidt tid på saucen) bruges på at lave nogle gode grøntsager eller en salat til. F.eks. vil en stuvet spidskålspasta med babymajs (klik for opskrift) ganske givet gøre sig godt til kyllingeretten. En lille håndfuld peanuts kan selvfølgelignogså runde retten af, hvis man synes - og hvis man iøvrigt tillader peanuts i kosten. Ville nok personligt foretrække lidt ristede cashewnødder.

Da min tid jo desværre blev brugt på sauce-eksperimentet, måtte vi "nøjes med" kyllinge bites og blomkålsmos, hvilket også var fantastisk velsmagende!

Velbekomme.

Dette indlæg indeholder affiliatelinks.

Ingen kommentarer:

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate