søndag den 17. november 2013

Softkerneboller med Fiberfin og hørfrø - LCHF



Siden jeg sidst købte varer hjem fra Viivaa.dk har jeg haft en bøtte Fiberfin stående. Tænkte, at jeg nok havde lavet et fejlkøb, idet kulhydratindholdet er på 31 gr./100 gr. - ikke just et produkt, man umiddelbart forbinder med en LCHF kost. Ikke desto mindre er en del af stivelsen i Hi-maize produktet resistent. Fiberfin indeholder 60% fibre og skulle øge mæthedsfornemmelsen, hvis en del af melet i bagværket erstattes med Fiberfin.

Funktionel Mad ApS / Sukrin distribuerer Fiberfin i Danmark. Sukrin har lagt et billede på sin Facebook side, som forklarer lidt om produktet (sender her en tak til Mette fra nemvejen.dk for at gøre mig opmærksom på dette). Billedet kan ses her (klik for link).

Du kan evt. læse mere her (What is hi-maize) og her (FAQ).

Nu har jeg så langt om længe valgt at tage hul på bøtten med Fiberfin, for jeg er ikke lige dén, der lader fødevarer gå til spilde, og sidste anvendelsesdato er faretruende nær.

Det kom der disse softkerne boller ud af - gode som frokostboller (f.eks. til madpakken) eller som burgerboller.
Ingredienser (12 store boller):

Det tørre:
65 gr. Fiberfin (hi-maize)
65 gr. affedtede kokosfibre
35 gr. HUSK (eller en blanding af HUSK og kværnet Fibrex)
10 gr Sukrin+ (kan evt. udelades - eller købes her)
2 1/2 tsk. bagepulver
25 gr. melonkerner (kan udelades eller erstattes af andre frø/kerner)
50 gr. hakkede hasselnødder (evt. hakket i minihakker)
50 gr. solsikkefrø
150 gr. hørfrø
1 tsk. Herbamare urtesalt

Det våde:
4 1/2 dl. vand
1 dl. fløde 38%
1/2-1 dl. hytteost (kan udelades)
2 æg, str. S/M

Tørre ingredienser blandes godt, før de våde ingredienser tilsættes. Rør med en ske, indtil alt er godt blandet sammen og du har en klæbrig, våd masse. Dejen hviler i op til 5-10 min (rør gerne i den, mens fibrene suger væske til sig).
Der kan nu formes 12 store boller af dejen. Fugt hænderne med lidt vand undervejs - så går det nemmere, og bollerne får en glattede overflade. Sæt bollerne på en bageplade beklædt med bagepapir - men ikke for tæt, da de flyder lidt ud og får form som let flade burgerboller.

Bages i en 160 grader forvarmet ovn - evt. med varmluft - i op til omkring 40 min.

Her ses en afkølet bolle serveret med salat, mayonnaise, agurk og kalkunspegepølse.
Velbekomme!

Har du også fået lyst til at prøve/bruge Fiberfin i dit hjemmebag, kan du finde en forhandlerliste her.

Ingen kommentarer:

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate