mandag den 23. december 2013

Karbonader med cremet squashgetti-gryde


På en lillejuleaften har en del familier nok spist risengrød. Men det har vi nu ikke. Dels spiser jeg LCHF - og dels har selv samme tradition ikke helt fået et fast greb i os. Det er ellers ikke fordi, familien ikke gerne vil have risengrød, men tanken om, at al den gode risengrød kan blive til endnu mere risalamande er mere tillokkende. Og så koger jeg altså også risene uden salt, når grøden skal blive til dessert! En risengrød uden salt vil nok give en noget fad smag! Nok om ris, for ris ér jo som bekendt ikke en LCHF spise.

Selv om lillejuleaften var en travl aften hos os, så blev der dog tid til en hurtig lavet hverdags-aftensmad. Det behøver vel heller ikke at være en festmiddag, man serverer - den fine julemiddag, der skal serveres selveste juleaften skulle jo nødigt ligge i skyggen af en middag serveret lillejuleaften!

Og heldigt er det jo, at karbonader er så dejligt hurtige at lave. Flæskesvær havde jeg ikke i huset, for ellers ville jeg nok have lavet flæskesværspanerede karbonader (klik her for opskrift). Istedet blev mine karbonader dyppet i:

En blanding af æg og lidt fløde (et par spsk. pr æg) samt salt/peber.

Dernæst vendt i "rasp", en blanding af:

Affedtet sesammel,
Hele sesamfrø
Krydderier (til disse brugte jeg Herbamare urtesalt og friskkværnet peber)

Karbonaderne er stegt på panden i rigeligt smør sammen med den overskydende ægge-/flødeblanding (som kan blive til  en fin lille æggekage - og man kan jo lige så godt smide det på panden... Hader madspild!)

Imens karbonaderne steger, forberedes den cremede squash-ret. Jeg ejer ikke en spiralizer, som ellers hører under kategorien LCHF-køkkengadgets. Faktisk har jeg besluttet mig for ikke at investere i én, for den fylder vel pænt i køkkenskabet, og man (i hvert fald jeg) kan sagtens undvære den:

1 hel squash, snittet på langs (jeg bruger mit uundværlige mandolinjern)
Steges i rigeligt smør - ca. 50 gram (maks. 5 min. og ved kraftig varme og vendes konstant).
Krydderier tilsættes. (Evt. bare 1 tsk. Herbamare). 
Gryden tages fra varmen og 2 store spiseskefulde cremefraiche (gerne 38%) røres i. 

Det bliver en virkelig dejlig cremet og let syrlig, tyk sauce! 
Serveres straks, da squahretter godt kan blive lidt "våde", hvis de får lov at stå. 

For evt. at hæve fedtprocenten i retten, foreslår jeg, at en god hjemmelavet pesto serveres til.

Velbekomme!


Ingen kommentarer:

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate