mandag den 14. april 2014

Hasselnøddeboller med hytteost - LCHF

Opskrift på hasselnøddeboller med hytteost på CDJetteDCs LCHFLowcarb hasselnøddeboller med hytteost

Det kan hænde, man ikke har alle ingredienser til de boller, man har sat sig i tankerne at ville bage. Jamen OK, så er der jo en mulighed for atter at eksperimentere lidt, og idag gik det netop sådan for sig hjemme hos mig.
Jeg fik disse vellykkede - og absolut også velsmagende - hasselnøddeboller ud af forsøget.
Uha, de er gode lige fra ovnen med en pæn klat smør, der akkurat ikke når at smelte, inden tænderne sættes i bollen.
Bollerne er ganske vist fryseegnede, men hvordan de er efter en tur på frost, ved jeg endnu ikke. De ér jo lige kommet ud af ovnen...

Som jeg plejer at skrive, så skal man ikke spise alt for meget low carb brød, for low carb brød ér sjældent med et så lavt indhold af kulhydrater, at man bare kan spise løs - også selv om  det hverken indeholder mel eller sukker. Frø og kerner andrager så stor en del, at brødet kun må betragtes som semi low carb. Frys derfor dine boller ned og tag en enkelt op af fryseren ad gangen.

Til 22 stk. hasselnøddeboller med hytteost beregnes:

De tørre ingredienser, som skal kværnes i kaffekværn:
75 gr. hørfrø, helst de gule
100 gr. solsikkefrø
50 gr. HUSK (loppefrøskaller - den grønne pakke)

Øvrige tørre ingredienser:
100 gr. affedtet mandelmel
125 gr. letristede, grofthaddede hasselnødder
50 gr. affedtede kokosfibre (kokosfibermel)
3 1/2 tsk. bagepulver
1 tsk. urtesalt, f.eks. Herbamare
2 spsk. Sukrin Gold


De våde ingredienser:
6 æg str. L
2 dl. vand
150 gr. hytteost 4,5%
100 gr. smeltet, let afkølet smør
100 gr. græsk yoghurt 10%
1/4-1/2 dl. friskpresset citronsaft

De kværnede ingredienser blandes med øvrige tørre ingredienser. 

Husk, at kværnede frø - især hørfrø - skal bruges straks, de er kværnet, da harskningen af frøenes sarte olier går igang umiddelbart efter, de er kværnet.

De våde ingredienser blandes og hældes sammen med de tørre.


Dejen røres godt sammen - f.eks. med en god dejskraber.

Lad dejen hvile i omkring 5 minutter til den får konsistens som blød marcipan.

Form bollerne med våde hænder.

Bages ved 150 grader i omkring 30 minutter. Normalt bager jeg uden varmluft, men da bollerne fylder 2 bageplader, bages disse med varmluftfunktion.


Serveres f.eks. med tandsmør, cheddar, en god spegepølse og lidt grønt.
Find opskrifter på melfri bød og kager på CDJetteDCs LCHF
Velbekomme!

Lyst til at bage mere? 
Klik på links og find mine supersprøde mandelmelsknækbrød
...og mine dejlige week-end boller
......eller hvad med MAXI burgerbollerne...?

Se flere opskrifter i mit

☆ OPSKRIFTSREGISTER ☆

2 kommentarer:

Merete sagde ...

Dem må jeg få afprøvet i weekenden :-)
Det lyder nemlig rigtig godt, at der kun skal 6 æg i til så mange boller. Jeg synes, at der tit er tilnærmelsesvis ét æg pr. bolle og så kan de altså godt blive lidt rigelig "æggede" til mig.
Uhm, glæder mig allerede :-)

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Hej Merete.

Det var da dejligt tidligt, du planlægger, hvad du skal bage i weekenden :-)
God fornøjelse med bagningen. Håber, du synes om bollerne :-)

Venlig hilsen Jette

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate