søndag den 1. juni 2014

Homemade chokosnickers - LCHF snickersbarer med peanuttouch

Peanutbutter bliver aldrig min favoritspise, og når man samtidig betragter peanuts som en "mindre heldig" ingrediens (peanuts er bælgfrugter), er det jo godt det samme. Så - nej, jeg sluprer ikke peanutbutter i mig, som Peter Plys ynder at spise honning... Og et glas peanutbutter kan stå LÆNGE i mit køleskab.
Men når det kommer til snickers, så er peanutbutter - og for den sags skyld peanuts - uundværlige ingredienser. Og dog! I hvert fald er det muligt at begrænse mængden.
Jeg bruger således kun ca. 120 gr. usødet peanutbutter, og peanuts er udskiftet med mandler og paranødder (kunne også have været f.eks. macadamianødder) i min version af chokosnickers opskriften. Fastholder du, at peanuts hører til i en snickers bar, ja så bruger du bare peanuts. Men for de af os, der ikke ønsker en så fremtrædende smag af peanuts eller bare gerne vil begrænse mængden af peanuts, er her muligheden, der ikke går på kompromis med den gode smag.

Chokosnickers - ca. 24 stk.:

1 portion færdig og stadig lun fudgemasse (klik her for opskriften)
20 gr. mørk chokolade, f.eks. 85%
120 gr. smooth peanutbutter
75 gr. afskallede, let ristede og dernæst finthakkede mandler
125-150 gr. paranødder (eller macadamianødder), meget groft hakkede

Til overtræk:

Ca. 150-200 gr. mørk chokolade, f.eks. 85%

I den stadig godt lune fudgemasse røres chokolade (brækket i mindre stykker) til den smelter sammen med fudgemassen, og de finthakkede mandler blandes i.
Hold evt. en smule af de hakkede mandler tilbage og dæk bunden af den vitawrap- eller bagepapirs-beklædte form med dem og de meget groft hakkede paranødder, macadamianødder eller peanuts, om du vil. Det kunne også være en blanding af nødder - helt som du foretrækker.
Hæld forsigtigt chokofudge-peanutbuttermassen i formen hen over nødderne (pas på, at massen ikke er for varm, da witawrap ikke tåler stærk varme) og stil formen i fryseren.

Efter nogen timer - eller gerne et døgn eller en nat på frost, kan der skæres passende stykker chokosnikersbarer. Pas på de ikke bliver for store. Jo flere stykker, du får af blokken, jo mere overtrækschokolade skal du bruge. Men er det ikke lækkert? Say yes!
Overtræk dine snickers med den mørke chokolade, der enten er smeltet i vandbad eller chokoladesmelter. Jeg har en lille chokoladefondue med fyrfadslys til formålet. Det fungerer godt og spreder hygge i køkkenet.
Sæt de chokoladedyppede barer koldt (evt. på frost, hvor de også sagtens kan opbevares), indtil chokoladen er stivnet og du ikke længere kan holde dig tilbage. Smag på varen. Dét er sager, siger jeg bare!

Husk, at disse "syndige" treats kan spises direkte fra frost, så det hjælper desværre ikke at gemme dem der, hvis du tror, at de her er mindre tilgængelige for den søde tand. Det er de ikke. OK - jeg siger det bare - og taler af egen erfaring...

Tips: Du kan sagtens undade at overtrække snickersfudgen og spise den, som den er. Den kan også bruges til desserter - f.eks. sammen med vanilleis.

Skulle du nu få lyst til at afprøve
andre af mine lækkerier, 
så se her:


Husk: 
Du kan følge mig på:



Ingen kommentarer:

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate