fredag den 17. oktober 2014

Hokkaidolasagne - must-try-efterårsret


Når man har sådan en dag, hvor dét med at lave protein pastaplader ikke lige får én til at hoppe af glæde (og i fryseren ligger heller ingen plader gemt), melder alternativerne sig heldigvis nærmest i hobetal. Nu vil jeg så skynde mig at tilføje, at protein pasta IKKE er spor besværligt at lave! Men idag valgte jeg den nu alligevel fra og i overvejelserne havde jeg disse alternative muligheder med:
  • Den med kål (smager da godt, men den virkede ikke lige så tillokkende idag).
  • Så er der squash - skåret i lange strimler, og nej - den blev det heller ikke lige idag, for squash giver en lidt "våd" og ikke særlig autentisk lasagne efter min mening.
  • Aubergine er også en mulighed, men med aubergine er resultatet som moussaka og ikke som en lasagne.
  • Blomkål kan også skæres i forholdsvis tynde skiver, men blomkål får vi jo "altid", så den udelukkende jeg også idag.
...Her kom jeg så til én af de muligheder, som græskarret byder på. Faktisk havde jeg både Hokkaido og Butternut squash liggende. Valget var taget... HOKKAIDOLASAGNE!
... Og kom jeg til at fortryde valget? Nej - bestemt ikke! Hokkaidolasagnen bliver en genganger her i efterårsperioden, hvor den er nem at få fat på og er forholdsvis billig.
I princippet er opskriften den samme, som jeg plejer at bruge til lasagne, men jeg har dog tilføjet en halv pakke flødeost og lidt piskefløde, og udskiftet den ellers så lækre bechamelsauce med 200 gr. revet mozzarella mellem hvert af lagene af tyndtskåret Hokkaido (MED skræl) og kødsaucen.

Hokkaodolasagne:

1/2 Hokkaidogræskar (lille/mellemstor)
100 gr. Pikant flødeost
1 dl. fløde
1 portion kødsauce til lasagne (se opskriften her)
200 gr. revet Mozzarellaost

Lav kødsaucen og tilsæt flødeost og fløde. Smag til.

Vask Hokkaidogræskarret godt og halvér det. Fjern kerner og trævler. Skær det halve græskar i tynde skiver - og lad nu endelig skrællen blive på!

I et smurt, ovnfast fad bygges lasagnen op lagvis, startende med et lag kødsauce - så revet ost, et lag tyndtskårne Hokkaidostykker, ost igen, kødsauce osv. Gentag indtil lasagnen er bygget op og slut af med ost.


Fadet sættes i en ca. 175 grader forvarmet ovn (med varmluft), den første halve time med folie over for at mørne Hokkaido'en og så et kvartér til en halv time uden.
Hvis du lader den få ialt én time, bliver  Hokkaido'en virkelig mør som smør - også dens skræl! Knapt så længe i ovnen går også! Især, hvis du før serveringen lader lasagnen tildække og trække ca. 10 min! Mums, den bliver så lækker!

Her er lasagnen serveret med kantareller i smækker flødesauce med ingefær og krydderurter (klik her fir at se opskriften).

VELBEKOMME!

Kig endelig i mit

☆ OPSKRIFTSREGISTER 

- her finder du flere spændende retter.

Dette indlæg indeholder affiliatelinks.



1 kommentar:

Susanne Carstensen sagde ...

Mmm hvor ser det lækkert ud! Virkelig god idé at bruge hokkaido i lasagnen - så bliver retten også lige lidt mere efterårsagtig. ;) Godt med nogle nye variationer af en af mine yndlingsretter!

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate