lørdag den 21. februar 2015

Karrykrydret hvidkål med kylling (eller med andet hakkekød)


Opskriften her burde allerede have ligget på min blog for noget nær 2 år siden, hvor jeg første gang stiftede bekendtskab med Xenias dejlige ret med kål og kylling (se den evt. her).
Flere gange har jeg taget tilløb til at poste min version, og så er det alligevel ikke sket, for den gør sig altså ikke ret godt på billeder!
Men som ordsproget siger, skal man ikke skue hunden på hårene, for dét retten ikke formår rent visuelt. præsterer den til gengæld i smags- og mæthedsoplevelse...


...Og så slem ser den vel heller ikke ud, vel?

Den ligner mest af alt indholdet i en forårsrulle, og har du mod på at lave forårsruller, skal den færdige kålret i princippet bare lukkes inde i strombolidejen (se opskrift på strombolidej her).

...Og ja - forårsruller LCHF style skal I nok få at se fra min side en dag!




Krydret hvidkål med kylling (eller med anden hakkekød):

800 gr. fintsnittet hvidkål (ca. 1/2 stk. hvidkål)
250 gr. (røde) peberfrugter i tern
400-500 gr. hakket kyllingekød
150 gr. (1 stort) finthakket løg
50 gr. kokosolie uden smag (køb her)
3 fed pressede hvidløg
1 1/2 spsk. god karry (køb f.eks. denne)
1 tsk. spidskommen
2 tsk. chiliflager (køb her)
2 tsk. Garam Masala
3/4 dl. Tamari
1 spsk. Herbamare fast urteboullion

Snit og hak grøntsager, så de er klar til gryden, der skal være ret stor. Jeg bruger min 7-liters gryde.

I kokosolien svitses karry og Garam Masala et øjeblik, før hakket løg steges blanke heri.




Hakket kylling vendes i, og der røres i gryden, indtil kødet er let stegt.
Bland resten af krydderierne, hvidløg, peberfrugt i tern, Tamari og urteboullion med det let stegte kød og kom den - sammen med snittede kål - i gryden.

Lad retten dampe under låg, mens kålen falder sammen. Rør jævnligt.


Efter ca. 15- 20 minutter er herlighedern af en sund, krydret kålret klar til servering - gerne med en god klat cremefraiche 38% og et drys karry på toppen.










Velbekomme!


Gå ikke glip af nye blogposts og opskrifter - følg bloggen og jeg her:

Bloglovin, Pinterest, Google+Twitter, Instagram og på Facebook.

Dette indlæg indeholder affiliatelinks.

1 kommentar:

Unknown sagde ...

Dejligt med noget inspiration. Har lige købt et hvidkål der skal bruges. For øvrigt synes jeg, at du kom fint fra det med billederne:) Mvh. Carla

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate