lørdag den 13. juni 2015

Småkagedej til sprøde småkager | Mørdej til tærtebunde


Opskriften på disse småkager har ladet vente på sig temmelig længe, fordi jeg har villet forbedre den, men faktisk tror jeg ikke, jeg har smagt lowcarb småkager, der er bedre og overgår disse i sprødhed, så nu slipper jeg opskriften løs.
Der er endnu en vigtig grund til, at du nu finder opskriften her - nemlig den, at dejen indgår i jordbærtærten. Det kan du læse mere om her (klik for at se opskriften).

Jeg gør opmærksom på, at småkagedejen her er min basisopskrift. Skal du bage julesmåkager, kan du med fordel tilsætte ekstra krydderier som f.eks. brunkagekrydderi.
Der har været spørgsmål til brugen og evt. erstatning af Fiberfin i opskriften, men jeg har ved tidligere forsøg konstateret, at Fiberfin virker bedst, så jeg kan desværre ikke anbefale at erstatte ned f,eks. Pofiber - kagerne vil i hvert fald ikke blive de samme.

Småkager - eller mørdej:

70 gr. affedtet mandelmel
125 gr. mandler, malet til mel
40 gr. hasselnøddemel (eller mere hjemmekværnet mandelmel)
30 gr. fedtreduceret peanutmel (eller mere affedtet mandelmel)
30 gr. Fiberfin
100 gr. Zero (eller Sukrin)
1/2 tsk. bagepulver
1 1/2 tsk. vanillepulver
1 tsk. hjortetaksalt
125 gr. saltet smør
2 spsk. citronsaft
3 spsk. fløde 38%

I en skål samles alle tørre ingredienser med koldt eller let blødgjort smør, citronsaft og fløde. Dejen æltes sammen og hviler på køl, indtil den skal bruges. Den må ikke blive for fugtig, men er den for tør, kan der tilsættes lidt ekstra fløde.



Til småkager rulles med kagerullen en klump dej forholdsvis tyndt ud mellem et stykke bagepapir og en kraftig frostpose. Frostposen fjernes forsigtig, og småkager stikkes ud.
Dejen rækker til mindst t pladfulde.
Kagerne flyttes forsigtigt (med paletkniv) over på en bagepapirsbeklædt bageplade og bages ved 160 grader ved varmluft i ca. 20 minutter.

Lad småkagerne køle helt af på egnet underlag, (så de opnår det rette, sprøde knæk) f.eks. køkkenbordet, før de kommes i en lufttæt kagedåse, hvor de opbevares og bevarer sprødheden.



Som med jordbærtærten, kan du vælge også at give dine småkager et lag smeltet, mørk chokolade. Så er vi tæt på en chokoladekiks af den bedste slags!

Ønsker du at lave en jordbærtærte, skal du gemme ca. 150-175 gr. færdig småkagedej. Du kan opbevare dejen i op til 14 dage i lufttæt frostpose i køleskabet. Dejen kan evt. også fryses.

Opskriften på jordbærtærten finder du her.



Dette indlæg indeholder affiliatelinks.



Ingen kommentarer:

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate