søndag den 30. august 2015

MADPLAN uge 36 - 2015

Madplaner på CDJetteDCs LCHF


Sensommer med liv i haven på CHDetteDCs | dagpåfugleøje

Madplan for årets første officielle efterårsuge.

Officielt går vi nu ind i efteråret - sidste sommerdag er - ifølge kalenderen - d. 31. august. Og se lige her, hvor sommerfuglene sværmede igår og havde travlt med at suge nektar fra blomsterne, der står i fuldt flor. Smukt!
Er du sommerfugleinteresseret, så læs mere her.

For mig er sommeren slet, slet ikke slut. Krydderurtebedet blomstrer, og det er så smukt, at det gerne må vare ved længe ind i efteråret, for hvor er det skønt at kunne hente "det grønne drys" og nyde duften, hver gang man henter forsyninger.
Bog om krydderurter af Anemette Olesen
Lad os få brugt en masse, mens tid er - og lad os få gemt hen og tørret, hvad tørres kan. Det har jeg endnu ikke den store erfaring med, men jeg håber, jeg kan læse mig til det i min lille bog om krydderurter. Du kan finde flere bøger af Anemette Olesen her.

Desværre har jeg i år ikke haft det helt store udbytte på mine frilandstomater. Jeg kom for sent igang, og det kolde forår har også spillet ind...
...Men se lige disse sorte tomater - de er så godt som modne nu, så de skal bruges i ugens løb og er derfor på madplanen:

Sensommer med sorte frilandstomater på CHDetteDCs LCHF
Mandag:
Blomkål er så billige lige nu - f.eks. i Rema1000, store og flotte (dog ikke økologiske) til bare 12 kr.

Det drager vi nytte af og laver frikadeller med blomkålsmos.

Med sorte tomater fra haven laver jeg tomatsalat med mozzarella.

Spændende, hvordan den kommer til at tage sig ud - lidt utraditionel måske.

Tirsdag:
Da jeg har en plan om, at jeg skal nå at shoppe lidt, inden jeg skal i biografen, kommer aftensmaden til fortrinsvis at bestå af rester - i hvert fald noget med frikadeller fra mandag.

Jeg har et skiveskåret lille hvidt formbrød i fryseren, så jeg tænker, jeg vil lave mig en frikadellesandwich i min nye Tefal Snack Collection (kan købes her), som jeg var så heldig at få i fødselsdagsgave.
Foreløbig har jeg paniniplader, triangle club sandwich plader og vaffelplader. Jeg har slet ikke haft tid til at få maskinen afprøvet, så det bliver spændende!

Onsdag:
Vores datter skal til teoriprøve, og består hun prøven, skal det fejres med grillaften, hvis ellers vejret viser sit milde ansigt. Well, disse BBQ Beer Can Burgers kan heldigvis også sagtens laves i et fad i ovnen. De mætter så umanerligt godt, at vi kun skal have lidt dampet broccoli eller en lille salat med en (rød) pestodressing til.

Torsdag:
Bønnefritter med bacon er et must på madplanen. Vi får dem jævnligt, ja faktisk flere gange ugentligt, fordi vi alle er så vilde med dem. De kan få lov at ledsage et hold stegte laksefiletter med legeret citronflødesauce og et fad langtidsstege cocktailtomater og en gang tzatziki.

Snackmandler eller lakridsmandler lavet i Actifry på CDJetteDCs LCHF
Fredag:
Jeg skal med bus og må spise min aftensmad undervejs. Der er bestilt sandwich med kylling og bacon, så nu må vi se, hvor mæt jeg bliver af det. Brødet spiser jeg ikke, men jeg kunne godt finde på at tage et hørfrø minibrød med og lægge fyldet fra sandwichen i det eller bare spise ved siden af. Som snack, tager jeg et par peanutcookies og lidt lakridsmandler med i tasken.
Det er iøvrigt EM kvalifikatinskampen Danmark-Albanien, vi tager afsted for at se, og det er mit livs første tur til Parken og første oplevelse nogensinde med fodboldlandskamp.

Lørdag:
Hvis jeg kan finde Hokkaido, skal vi have lasagne med plader af hokkaido - og kan jeg ikke det, bliver det med lasagne med proteinplader, som iøvrigt ligger en del lavere kulhydratmæssigt. Datteren har bestilt dampet broccoli til, men jeg tror nu vi laver en broccolisalat. Den er der også rift om!

Søndag:
Vi er inviteret ud. Er vi sultne, når vi kommer hjem, er der nok en rest lasagne, vi kan varme.

Med disse ord og med snuden vendt mod et forhåbentligt mildt og solrigt efterår, ønsker jeg alle en god uge.

Vil du se mere, så følg mig på https://www.facebook.com/JetteDCs.

Dette indlæg indeholder affiliatelinks.

Ingen kommentarer:

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate