lørdag den 23. januar 2016

MADPLAN uge 3 - 2016

Find den ugentlige madplan på CDJetteDCsLCHF

Lad os springe ud i den - madplanen for næste uge, så vi kan np at få handlet det meste ind idag. madplanen indeholder links til nogen af mine opskrifter og enkelte affiliatelinks (reklamelinks).
Jeg hpber, madplanen falder i god jord hos både LCHF spisende og his de,møder spiser mere traditionelt.
Herhjemme hos os er det reelt kun jeg, der spiser LCHF, og det gør jeg på 3. år nu, så vi hR lært os at tilpasse retterne, så vi alle får dét, vi skal og "må".

MANDAG: Vi starter ugen ud med Hr. Mands livret, karbonader. Og vi panerer ikke i flæskesvær (som her) men bruger min nye favoritpanering. Til karbonaderne skal vi have knoldsellerifritter, som jeg laver i min Actifry (se udvalget af Actufry modeller her). Fritterne kan selvfølgelig også laves i ovnen, hvis du ikke har en Actifry.
Min mand elsker at få ærter og smeltet smør til (nogen gange med frisk persille i, og persillen står stadig strunk og fin i mit urtebed, da vinteren jo har været så mild). Ærterne er ikke LCHF, men jeg spiser nu lidt af dem alligevel. Hvis jeg kan finde en pose frosne slikærter, kan det være det istedet bliver sådan nogen - de er lidt bedre, fordi vi her spiser den fiberholdige ærtebælg også.

TIRSDAG: Jeg når ikke hjem til familien til aften, og for mit vedkommende, tænker jeg, at jeg kunne nappe en burger uden brød på Carls Jr. Hvis jeg ikke er hungrende sulten, venter jeg bare med at spise, til jeg kommer hjem, og så står der nok en rest til mig.

ONSDAG: Der skal laves en stor portion krydrede kyllingedeller, så der dels er til madpakke og dels til torsdag aften igen. Jeg har et halvt hvidkål liggende, og selv om jeg synes, at en coleslaw bliver allerbedst med spidskål, bliver den nu med hvidkål denne gang, så vi kan få tømt ud i grøntsagsskuffen. Åh - glæder mig allerede... Elsker coleslaw!

TORSDAG: De af os, der er hjemme, spiser rester fra onsdag.

FREDAG: Aftensmaden kommer til at stå på all time fredagsfaviritten, fatheadpizza! Hvilket fyld, der kommer på, har jeg endnu ikke taget stilling til - måske bliver det oksekød og spejlæg som vist. Og så håber jeg, der stadig er lidt coleslaw, vi kan få til.

LØRDAG: Opskriften på lørdagens kylling i karry kommer på bloggen i løbet af ugen, så "stay tuned", som man (måske) siger. Tilbehøret bliver blomkålsris som eggfried cauliflower rice og en raita agurkesalat.

SØNDAG: Fisk en papillote lyder så fint, så kald bare foliepakkerne for dét, de er - foliepakker....
Og er der noget nemmere end foliefisk? Det bliver dét, vi skal have. En masse grønt i foliepakken (måske som Price laver dem - med fennikel og porre) sammen med  laks eller hvidfisk (torsk, sej eller lign.), olie, lidt hvidvin og krydderurter, 180-200 grader i ovnen i 10-15 min., alt imens broccolimosen gøres klar. Eller...., faktisk har jeg ikke bestemt mig helt for, om vi skal have broccolimos, fordi jeg godt kunne tænke mig at prøve at tilsætte citronskal og citronsaft til en gang eggfried cauliflower rice (blomkålsris), så måske bliver det dét, vi får, selv om blomkålsrisene også er på programmet lørdag.
Vi vil ha' salat til. Og dressingen hertil bliver, som mormor laver den - en "mormordressing" bestående af fløde, friskpresset citronsaft, lidt Sukrin+ og salt og peber.

Rigtig god fornøjelse med med madlavningen i ugen, der kommer.

søndag den 3. januar 2016

Skinkesalat

Opskriften indeholder affiliatelinks til webshops.

Stop madspild og brug en rest hamburgerryg til skinkesalaten. Opskrift på CDJetteDCs LCHF

Skinkesalat som forret, til frokost eller til madpakken. Opskrift findes på CDJetteDCs LCHF

Hvis du har kogt hamburgerryg eller skinke, så har du med garanti også prøvet at stå med en rest, som du ikke vidste, hvordan du skulle få brugt. I kampen mod madspild - og en bedre husholdningsøkonomi, er der absolut ingen grund til, at den skal gå til spilde, for af den kan du lave den lækreste skinkesalat til din frokost eller til madpakken. Skinkesalaten kan såmænd også sagtens serveres som en forret, hvis du anretter den på salatblade og pynter med f.eks. avocado, tomat, agurk, grønne asparges, minimajs ell. lign.
Opskriften, der er såre simpel, får du her, og du skalerer den selvfølgelig bare, så den passer med den rest kogt skinke eller hamburgerryg, du har liggende.


Skinkesalat:
350 kogt, kold skinke eller hamburgerryg
150 gr. mayonnaise - købt (f.eks. Hellmanns) eller hjemmelavet
150 gr. cremefraiche, f.eks. 38% (her er der dog brugt 18%)
1 mellemstort løg
Evt. lidt fintklippet purløg
Friskkværnet (hvid) peber

Skinke/Hamburgerryg (evt. uden det yderste, mørke lag) rives fint - eller som du synes, den skal være. Jeg har revet min i min Bamix SliceSy (tilbehør til Bamix, der f.eks. kan købes her).
Løget hakkes også fint, og alt røres sammen - så er skinkesalaten klar.

Velbekomme!

Skinkesalat lavet på en rest hamburgerryg i kampen mod madspild på CDJetteDCsLCHF

Vil du se flere opskrifter, så klik dig ind på mit opskriftsregister her.

MADPLAN uge 1 - 2016

Siden, du besøger, indeholder reklame i form af affiliatelinks etc.

Ugens madplan på CDJetteDCs LCHF

Lad det være sagt...: Jeg lover ikke noget! Og hvad mener jeg så med det? Jo, som jeg nævnte i min nytårshilsen, så har jeg ikke tænkt mig at poste en ugentlig madplan, men I kan godt regne med en enkelt madplan i ny og næ, og idag har mit ellers impulsive jeg i sinde at få handlet til det meste af ugen, og så fordrer en indkøbsseddel jo næsten, at madplanen er på plads.
Den kommer så her, årets første af slagsen, og hvis den virker lidt for ambitiøs for nybegynderen på LCHF, så pluk i den og erstat evt. de hjemmelavede dips med en klat mayonnaise eller (købe)pesto.

MANDAG:
Mandelpanerede lakseportioner med egg fried cauliflower rice. Dertil lynstegte grønne asparges (fra frost) og en sauce hollandaise.

TIRSDAG:
Den kommer til at stå på farseret svinemørbrad med baconflet, fordi tirsdag er den dag i ugen, jeg har bedst tid tid at lave mad. Til gengæld er her til 2 dage! Resterne spises torsdag. Jeg skal have rester af "risene" fra mandag - og den resterende familie, der ikke følger LCHF livsstilen på samme vis, som jeg gør, får hjemmeskårne pommes frites til.
Saucen har jeg ikke "planlagt" endnu, men det bliver nok en sky-/flødesauce, som jeg jævner, som vist her. Som tilbehør har jeg tænkt mig, vi skal have auberginedip. Det er længe siden, vi har fået den!

ONSDAG:
"Lady og Vagabonden" med squashgetti, som jeg laver sådan her. Der er også en rest auberginedip til.

TORSDAG:
Der er generalforsamling i personaleforeningen, så jeg kommer ikke hjem til aften. Min familie spiser rester fra tirsdag.

FREDAG:
Jeg glæder mig allerede, for vi skal have Beer Can Bacon Burgers! Dertil skal vi have dampet broccoli. Det tager præcis 7 minutter at lave dampet broccoli i min mikroovn, og vi elsker dem! Ved bordet kan man selv smide en klat (krydret) smør over sin egen portion, hvis man synes, der mangler lidt saft og kraft. Jeg er nemlig holdt op med at dampe broccolibuketterne med smør, for den ligger som regel bare tilbage i skålen (det meste af den), så selv om den gør nytte under dampningen, synes jeg faktisk, at broccoli smager lige så fint, uden den bliver smørdampet. Har du en Actifry (se eller køb den her), kan du også dampe broccoli i den - evt. helt uden armen.

LØRDAG:
Nytårsaften fik vi den lækreste lavtemperaturstegte oksemørbrad, der var mør fra inderst til yderst og flot lyserød hele vejen igennem. Vi vil lørdag prøve at gøre kunsten efter med et knapt så dyrt stykke kød, så vi må se, hvad Føtex har i køledisken, men det bliver oksekød! Som tilbehør skal vi have bønnefritter med bacon i Actifry (se eller køb maskinen her) og en Mediteranean style White Cheese dip.

SØNDAG:
Vi skal have portobelloburgere. Med dem kan søndagsmiddagen simpelt hen ikke blive bedre. Mums!

Jeg håber, der er noget, I kan bruge. Fortsat god rejse ind i 2016 med LCHF livsstilen.

Og HUSK: Du kan finde eller genfinde tidligere ugers madplaner her.

Ugentlige madplaner på CDJetteDCs LCHF

lørdag den 2. januar 2016

Kransekagetop med royal icing

(Siden indeholder reklame i form af affiliatelinks til webshops, hvorfra du kan vælge købe ingredienserne til kransekagen)

Opskriften er udgivet 1. gang d. 2. januar 2016
Opskrift på sukkerfri kransekagetop med Royal icing glasur CDJetteDCs LCHF

Nu varer det nok næsten et år, inden vi får brug for opskriften på kransekage igen - eller gør det? Den er jo - ud over at sætte prikken over i'et nytårsaften som kransekagetårn og serveret med Champagne - perfekt til også at lave små petit fours på til en festlig lejlighed, så tøv ikke med at prøve opskriften, hvis du vil lave lidt lækkert til kaffen til dine gæster!
Jeg vil gerne gøre opmærksom på, at smagen langt fra er så sød som i kransekage generelt. Hvis man således sammenligner med "den traditionelle sukkerholdige", vil der være en forskel i smagen. Forskellen bør dog ikke måles alene på den søde smag, (der - for de, der har lagt sukker på hylden - kan være næsten kvalmende sød i visse købekager) men også i intensitet. Netop den intense smag af mandel får du, når du selv kværner eller bruger ren mandelmel som i opskriften her.

fredag den 1. januar 2016

Velkommen nytår 2016

Sukkerfri kransekage på CDJetteDCs LCHF

Mange tak for jeres besøg her på bloggen i 2015. Jeg sætter pris på hver og én af jer, der besøger siden. Antallet af besøg bekræfter mig i, at der fortsat er interesse for det, jeg poster, så derfor vil bloggen og jeg byde 2016 velkommen med nye opskrifter og nye tiltag i vente. Forhåbentlig vil de blive til jeres inspiration og opmuntring til en fortsat sund livsstil med LCHF, men præcis, hvad der kommer, kan jeg ikke sige jer nu, for jeg arbejder selv med tankerne. Men der bliver hverken kogebog (det er efterhånden lige før, enhver madblogger udgiver egen kogebog) eller hyppigere blogposts, for det tillader tiden ikke.

Jeg kan ikke love jer, at de ugentlige madplaner kommer på programmet igen, for jeg er alt for impulsiv i både indkøbsvaner og i min madlavning til selv at overholde dem. Gensyn med madplanerne vil derfor kun blive sporadiske.

Min egen erfaring med LCHF på egen krop runder efterhånden 3 år, så jeg er jo en "gammel rotte". Jeg lever i perioder på kanten af ketose og har ikke et decideret mål om at være i ketose, for hos mig fungerer den alligevel ikke som optimal forbrænding, fordi jeg oftest ikke opnår optimal ketose men kun lige akkurat ligger og vipper på grænsen, og det giver for mange "bivirkninger".
Mine opskrifter vil derfor ikke altid være helt "strikse" men til dels bære præg af en til tider liberal livsstil, hvor en gulerod og et lille stykke frugt kan få lov at indgå - ikke som hverdagsnydelse men som en lille "luksus" i ny og næ. For det vil jeg ikke undskylde, for når jeg - eller du, som også har valgt LCHF livsstilen - vælger at spise non-LCHF madvarer, så ér de jo heldigvis og sandsynligvis et individuelt tilvalg. Det samme er det også, når der hen over julen eller påsken eksempelvis sniger sig et stykke rugbrød og et glas øl ind til familiefrokosten. Sådan er det - og hurra for det, når det nydes!

Jeg har et mål om at sætte mig ind i Sense livsstilen, men jeg har bestemt ikke et mål om at lade en anden livsstil overtage min nuværende, men det kan godt være, at jeg i perioder vil snuse til både 5:2 og Sense. Det kan vel kun gøre mig et par erfaringer rigere, tænker jeg.

Primo 2016 skal jeg have mig fundet mig en ny form for motion, for hidtil har det været traveturene med hunden, jeg har holdt mig til og i den grad værdsat, men vi havde den store sorg at miste vores kære, hengivne hund lillejuleaftensdag. Det varer længe, før familien og jeg venner os til en hverdag uden ham, og jeg ved ikke, om vi kan trække os op til lige så effektive gåture, som dem vi tog med Felix. Det er virkelig en brat ændring ikke at have ham, og selv om en ny hund spøger i baghovedet, tror jeg ikke, det bliver til noget. Dertil er familien ramt af lidt for alvorlige allergier, og faktisk burde vi hidtil sket ikke have haft dyr i hjemmet.
Nu må vi se, hvilke ande motionsformer, jeg kan få plads til i hverdagen. De skal desværre også kunne gå hånd i hånd med en hælspore, men lige nu vil jeg ikke lade jer trætte med mere fra min hånd. Hælsporer gemmer vi til en anden "god gang"!

Med disse ord vil jeg ønske jer alle et rigtigt godt nytår, hvad enten det er et vægttab, I har for øje - eller bare ønsker at følge LCHF livsstilen for velværets skyld.

Lad mig til slut også takke følgere af min facebookside, mine Pinterest opslagstavler, facebookgruppen K-C's og JetteDCs LCHF og sidst - men ikke mindst - min søde familie, der lægger øre til en masse snak om opskrifter og madlavning. Her ses lidt af familien i gang med at nyde noget af den gode mad, vi serverede for dem nytårsaften 2015. Og tak for jeres skønne selskab, kære familie. Det var så hyggeligt!

Velkommen 2016!

Her ses den hjemmelavede, sukkerfrie kransekage i selskab med en købt, noget usselt udseende kransekage af slagsen.
Jeg valgte min egen hjemmebagte men måtte dog lige for sammenligningens skyld nappe et lille stykke af
"den anden", som - indrømmet - smagte herligt, men hvor var den dog sød!
...Og havde jeg ikke smagt, ville jeg på ingen måde have syntes, at min egen manglede noget udi sødme,
så en anden gang holder jeg mig slet og ret til den sukkerfrie.
Opskriften skal I nok få, men nu er der vel foreløbig ingen, der efterspørger den,
så der går nok et par dage ;-)



Velkommen 2016.

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate