søndag den 20. marts 2016

Napoleonshatte uden mel og sukker

Opskrift på lowcarb Napoleonshatte på CDJetteDCs LCHF

CDJetteDCs opskrift på LCHF Napoleonshatte uden mel og sukker




























Det har længe været min hensigt at få bagt Napoleonshatte, og mørdejen har jeg vidst præcis, hvordan jeg ville lave, fordi eksperimentet med mine lowcarb Apple Roses faldt temmeligt godt ud. Hvis du derfor genkender dele af opskriften på disse LCHF Napoleonshatte, så er det fordi den stort set svarer til den, du finder på mine Baked Apple Roses - det er bare en halv portion for ikke at få lavet mere kage, end jeg selv kan gabe over!

Sådan laver du Napoleonshatte LCHF

CDJetteDCs Napoleonshatte formes og klargøres til bagning

Marcipanfyldet er fra en stor portion konfektmarcipan, jeg har lavet her til påske. Alt for meget, faktisk - men jeg havde en hel pose mandelmel (afskallede, kværnede mandler), der var gået på dato, og jeg kunne altså ikke få mig selv til at smide det ud, og da jeg har opbevaret det køligt, tænkte jeg, at jeg hellere måtte se at få det brugt... Og i anledningen af påsken, er det - indtil videre - blevet til et hold lækre påskeæg og disse "konditorkager". Hvad jeg ellers finder på, kommer lidt an på, hvad medlemmerne i facebookgruppen Happy Food har af forslag.
Opskriften indeholder affiliatelinks, og nej - det er ikke en ingrediens. Du kan se nederst i indslaget, hvad affiliatelinks betyder *)

Mørdej til Napoleonshatte (7 stk.):

60 gr. revet Mozzarella
40 gr. flødeost naturel
30 gr. smør
50 gr. FiberSirup clear
1 æg, str. S/M
1/2 tsk. mandelessens (fra Urtegården)
1/2 dl. Pofiber
30 gr. affedtet mandelmel
20 gr. fedtreduceret kokosfibermel
1/2 tsk. bagepulver
+ Hjemmelavet marcipan, se f.eks. også min opskrift på kransekage (det er dog ikke kransekagemasse, der er brugt her, da jeg har anvendt en helt 3. opskrift, som endnu ikke er lagt på bloggen)
+ Evt. 1 spsk. remonce ved hver kugle marcipan (f,eks. fra opskriften på mine kanelsnegle. Erstat kanel med lidt vanillepulver). Jeg har ikke brugt remonce her, men det kan næsten kun blive godt.
+ Ca. 100 gr. mørk chokolade til overtræk af bundene og hatteskygger.

De tørre ingredienser vejes af og blandes godt.

I en skål, der egner sig til mikrobølgeovn, blandes Mozzarella, flødeost, smør og FiberSirup sammen. Sæt skålen i mikrobølgeovnen og varm op i ca. 2-3 minutter - alt efter ovnes effekt - indtil osten er smeltet. Rør det hele godt til en ensartet, klistret masse og kom æg og mandelessens i, rør igen.

De tørre ingredienser blandes i den sammenrørte ostedej. Brug fingrene til at få dejen samlet. Den skulle gerne stadig være godt lun.

Mellem to stykker bagepapir rulles dejen ud til ca. 2-3 milimeters tykkelse. Brug en udstikker - f.eks. en skål - med en diameter på ca. 14 cm. og stik det antal cirkler ud, der er mulighed for. Jeg får 4 i første omgang. Form de første kager færdige om en stor kugle marcipan, før den resterende dej (formet som kugle) lunes i mikrobølgeovnen, så den bliver smidig og igen er mulig at arbejde med. Gentag evt., indtil dejen er brugt op.

Kagerne stilles på en bageplade beklædt med bagepapir og bages i en 180 grader forvarmet ovn (uden varmluftsfunktionen tændt) i ca. 20 minutter. 

Find lowcarbopskriften på CDJetteDCs LCHF

Afkøl kagerne på en bagerist, før bundene dyppes eller smøres med mørk, smeltet chokolade. Også hatteskyggen på kagerne dyppes i chokoladen. Bundene bliver ekstra lækre, hvis du har chokolade nok til at lave dobbektcoating. Det kan dog først gøres, når første lag chokolade er hærdet op. Jeg stillede mine kager udenfor til afkøling, hvor der igår var præcis 10 grader, hvilket er den bedste temperatur for chokolade, hvis den skal have det rigtige knæk og en blank overflade.

Opskrift på Napoleonshatte finder du på CDJetteDCs LCHF

LCHF Napoleonshatte dyppet i mørk chokolade

Hjemmelavede Napoleonshatte uden mel og sukker
Opbevar kagerne på køl, hvis de ikke spises samme dag, de er bagt.


A bite of KETO heaven - opskrift på CDJetteDCs LCHF

*) Opskriften indeholder affiliatelinks, som - ved klik - fører til webshops, jeg har indgået en aftale med. Vælger du at købe varer via et klik, der fører til den pågældende webshop, udløser det et mindre provisionsbeløb til bloggen. For den støtte, du derved indirekte yder min blog, takker jeg. Den betyder, at jeg har mulighed for at eksperimentere i lowcarb køkkenet til glæde og gavn for de af jer, der søger ny inspiration.
Paris, the place to be

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Meget lækre og godt de er uden gluten:-)
Spændende dej med ost, det må jeg huske og bruge lidt oftere.
Tak for dine gode køkken inspirationer og dejligt at du heller ikke smider mad ud :-)
En skøn aften til dig!

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Tak Maria - og ja, osten bruges i den såkaldte strombolidej. Her er dejen så "forvandlet" til mørdej, og det overraskende er, at man faktisk ikke kan smage, at der er ost i. Jeg bruger også en lignende dej til pirogger - bare uden sødning ;-)
Ønsker dig en god påske!

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate