lørdag den 16. april 2016

Så godt som koldthævede flûtes | LCHF baguettes

Opskrift på gluten- og melfrie flûtes på CDJetteDCs LCHF - de bedste lowcarb flutes


Det er nok en tilsnigelse at benævne disse flûtes som koldthævede, for det er ikke en reel mulighed at lave koldthævede brød, når vi har med en dej at gøre, der hverken indeholder gær eller anden hævemiddel, men ved et tilfælde (forglemmelse ikke at forvarme ovnen), blev de sat i en kold ovn. Måske opnåede mine flûtes derved en skorpe, der - i nybagt stand - er en kende mere sprød, end den ellers ville være. Døm selv, når du har bagt dem. Opskriften får du her, og den skiller sig ikke væsentlig ud fra den populære opskrift på græskarkerneboller, for det er den, jeg har taget udgangspunkt i.

Du bedes bemærke, at opskriften indeholder affiliatelinks til webshops, med hvem jeg samarbejder. Køber du varer via disse links, tilfalder et mindre provisionsbeløb bloggen. Priserne på varerne er den samme for dig, men du har støttet mit arbejde med udvikling af nye lowcarb opskrifter.
Webshoppen har gode tilbud lige nu.

Glutenfri brød | flutes helt uden mel på CDJetteDCs LCHF, find opskriften her


Flûtes - 2-3 stk:

50 gr. fedtreduceret mandelmel
50 gr. fedtreduceret sesammel
30 gr. fiberHUSK
Knap 1 tsk. salt
2 dl. vand
80 gr. saltet smør
1 dl. blandede frø (sesam/melonkerner/solsikke etc.)
4 æg str. M/L - eller 3, hvis de er meget store (det var mine)
Drys: Blå birkes- og sesamfrø

Bland de tørre i ingredienser bortset fra frø/kerner, som du har klar til at hælde i gryden, når vandet - som du bringer i kog med smørret i - spilkoger.

Tag gryden fra varmen og pisk de tørre ingredienser i og hurtigt herefter æggene, ét af gangen!

Hvis du har en flütesform (kan evt. købes her), beklæder du den med bagepapir og fordeler dejen i formen og glatter og runder overfladen på hver flûte af med en våd dejskraber og/eller med våde hænder.
Har du ikke nogen flütesform, former du selvfølgelig bare dejen som flütes på en bagepapirsbeklædt bageplade.
Drys med blå birkes og sesamfrø - eller hvad du foretrækker. Med birkes kan de næsten gå for at være rundstykker, så det kan du jo også prøve at forme dem som. Og uden eller med et drys pofiber, er de næsten i familie med franske baguettes.

Sæt risten eller pladen med flûtes i en kold ovn, som tændes på 175 grader med varmluftsfunktionen tændt og bag dine flûtes i ca. 50 minutter.
Afkøles på rist.
Opskrift på CDJetteDCs flutes, egnede til f.eks. brunch, madpakke eller tapas


Jeg skulle bruge noget brød til en tapas igår aftes, og disse flûtes ledsagede på bedste vis denne lækre tapasanretning, som jeg havde købt fra kantinen på mit arbejde hos Uhrenholt A/S. Det er altså nogen dygtige damer, vi har - synes I ikke? Og ved I hvad? Jeg har købt flere tapasbakker til imorgen, hvor familien samles, og brødet er jo bagt, så det er da nemt!
Pestoen er min egen ramsløgspesto, og de to skinkeruller, som også egner sig så fint til tapas, er mit eget værk. Opskriften på skinkeruller kan ses her.
Opskrift på lowcarb flutes fra CDJetteDCs LCHF, gode som brydebrød til tapas


Velbekomme - og god week-end!

Dette indlæg er oprindeligt udgivet den 16. april 2016

2 kommentarer:

Unknown sagde ...

Kunne jeg bruge dobbelt mandelmel? Står lidt og mangler noget at tage med til et middagsselskab i morgen, og ligger ikke lige inde med sesammel :)

Jette Daugaard Christensen sagde ...

Beklager, at jeg ikke har set din kommentar og dit spørgsmål før nu. Håber, du kan nå at bage imorgen tidlig? Du kan sagtens bruge dobbelt mængde mandelmel. Smagen bliver en anelse sødlig. Sesammel er en del billigere, og jeg synes, sesammel giver en god smag, når man bruger det i kombination med mandelmel, så det er egentlig den væsentligste grund til at kombinere de to meltyper.

Nyd middagsselskabet imorgen ;-)

Mvh. Jette

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate