søndag den 17. juli 2016

Sukkerfri lakridskys 💋

Marengs kyskager uden sukker

Opskrifter på kyskager uden sukker findes i hobetal. Jeg har forsøgt mig med nogen af dem for at få marengskys, der minder om dem, der bages med sukker, men end ikke eddike - eller for den sags skyld citronsaft og salt og piskning over vandbad - har haft den store effekt, så derfor har jeg valgt at tage afsæt i min egen opskrift, som jeg har udviklet til pavlovabund.
Den indeholder en anelse valleproteinpulver (med smag). Hvis du ikke anser proteinpulver som egnet ingrediens i din diæt, så skal du lede efter en opskrift på marengs et andet sted end her på JetteDCs, for jeg har valgt at bruge det i visse af mine opskrifter, fordi jeg synes, det giver et langt bedre resultat, og en pose proteinpulver er med begrænset forbrug er drøj og varer længe.

Den oprindelige opskrift på min marengs finder du her (sukkerfri pavlova).
Her får du opskriften i en version, der er tilrettet ganske lidt. Du kan - hvis du ikke lige er til marengs med lakridssmag - naturligvis undlade lakridspulver.




Opskriften indeholder reklame i form af affiliatelinks til webshops, med hvem bloggen og jeg samarbejder. Det betyder, at et mindre provisionsbeløb tilfalder bloggen, hvis du handler via de links, der eksempelvis ligger i ingredienslisten. Det er et forhold, man (som blogger) skal gøre opmærksom på, og så kan jeg vel lige så godt minde om, at Med24 kører kampagne med 10% medlemsbonus resten af juli måned.

Pssst... Se også mit blogindslag fra igår med intropris på den nye kokosolie.



Små lakridskys:

3 æggehvider (fra æg str. M/L)
80 gr. Sukrin:1 (eller Suvida)
1 tsk. bagepulver med vinsten
15 gr. WPC100 proteinpulver (husk at vælge variant - og husk rabat ved flere stk.
Alle varianter fås også her)
Knap 1 spsk. rålakridspulver

Bland de tørre ingredienser. Jeg giver dem en tur i Bamix'ens lille processor med pulverdisc monteret, så jeg får et fint pulver, der ikke efterlader Sukrinknas i kagerne.
Lad æggene opnå rumtemperatur, før du skal bruge dem! Jeg opbevarer som regel ikke mine æg på køl men i et forholdsvis køligt rum.

Æggehviderne piskes på lavt trin stille og roligt til de er knapt stive, dog så stive, at der dannes dine toppe, når piskeriset løftes op. Tilsæt pulverblandingen og pisk en anelse mere på laveste trin og kun lige til det hele er blandet! Du kan også vælge at vende de tørre ingredienser i med dejskraberen.

Kom marengsdejen i en sprøjtepose med passende tylle og pres små toppe ud på en bagepapirsbeklædt bageplade, der sættes i en ca. 110 grader forvarmet ovn.

Bag marengskyssene ved 110-115 uden varmluft i 2 timer. Du må gerne holde øje med, at de ikke tager for meget farve, men det skal du gøre uden at åbne ovndøren - i hvert fald mindst første halvdel af bagetiden! Din og min ovn bager muligvis ikke ens, og temperaturen i ovnen er afgørende for resultatet, og hvis dine marengskys bliver for mørke, må du dæmpe varmen lidt.

De sidste 10 minutter af tiden i ovnen, må kagerne gerne bare tørre ved eftervarmen, og tag gerne en enkelt kyskage ud og tjek, om den er helt sprød.
Efter 2 timer tages kyskagerne ud, og efter let afkøling kan kyssene tages af bagepapiret og stilles på en rist, indtil de er klar til opbevaring i kagedåse. Jeg tør ikke spå om, hvor længe de holder sig sprøde, for mine forsvinder desværre som dug for solen, men i skrivende øjeblik er der gået 2 døgn, siden dette hold blev bagt, og de sidste i kagedåsen er stadig sprøde og lækre.
Sukkerfri marengs og kyskager på CDJetteDCs LCHF

Nyd dem, men med måde...

Ingen kommentarer:

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate