lørdag den 12. november 2016

LCHF rugbrødserstatning til julefrokosten

Rugbrødserstatning til dig, der spiser lowcarb

Det er efterhånden ikke så ofte, jeg bager brød, og når jeg gør, er det som regel med tanke på at have noget i fryseren, jeg kan tage op efter behov. Og behov for et stykke rugbrød opstår ved diverse familiesammenkomster, jule-, nytårs og påskefrokoster. I hvert fald for mig. Derfor har jeg idag bagt dette brød, som - for størstedelens andel - allerede er blevet skåret i skiver og frosset ned.

Skolebrød bagt som helt formbrød
Opskriften er på ingen måde ny. Den er faktisk én af mine populæreste opskrifter. Jeg har nemlig brugt opskriften på mine skolebrød.


Da jeg er temmelig glad for kanel og tænkte, at kanel måske kunne klæde brødet, har jeg tilføjet et par tsk. ægte kanel. Jeg havde knap den mængde afskallede hampefrø, der står i opskriften, så jeg spædede til med lidt melonkerner. Solsikkefrø kan også bruges.

Desuden har jeg valgt at piske osten sammen med de våde ingredienser og ikke blande den med de tørre, som der står i opskriften, men jeg tror nu ikke, det gjorde den store forskel.

Takket være Netto, hvor jeg sidste uge var så heldig igen at finde den "såkaldte øddeolie" på hylderne, indeholder mit brød alt det sunde fedtstof fra macadamia nøddekerner.



OBS: Der er selvfølgelig tale en iøjnefaldende stavefejl, når der på flaskeetiketten står øddeolie, men den har vi haft så meget sjov ud af, og Netto vover bare at rette den, for øddeolien har vi sådan set lært at acceptere i kraft af dens eminente egenskaber. Ja, vi har vel nærmest taget den til os som Den grimme ælling og elsker den som den bedste Macadamia nøddeolie, vi kender.
Eva sliplet rugbrødsform











Brødet er bagt i min højt skattede Eva Slip-Let rugbrødsform, som er forholdsvis stor (rummer 3,3 liter), så brødet bliver ikke så højt - lige tilpas, synes jeg.

Hvis du også vil bage dette brød, så kan du finde opskriften på mine skolebrød kan ses (klik) her.

Når du bager et helt brød i en form som denne frem for skolebrød i silikoneforme, skal bagetiden naturligvis øges. Det viste brød har fået 90 minutter ved 160 grader uden varmluft.

God fornøjelse med brødbagningen.
LCHF "rugbrød" på dejen til skolebrød

Ingen kommentarer:

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate