lørdag den 27. maj 2017

Rabarberkompot uden raffineret sukker

Rabarberkompot udn tilsat raffineret sukker
Opskrift på sukkerfri rabarberkompot med jordbærrabarber

Rabarberhøsten er igang, men desværre kan jeg ikke prale af det store udbytte. Faktisk har jeg kun kunnet hente 150 gram ind idag, hvor jeg skar de fleste stængler af min eneste ene rabarberplante. Til gengæld er det en super lækker sort, nemlig jordbærrabarber.

Oprindeligt havde jeg tænkt mig, at de få stængler skulle have været på grillen med bacon omkring, men til det formål må jeg så købe mig et bundt rabarber, for nu har jeg skåret min plante helt tilbage - dog i håbet om, at den straks mønstrer ny energi og sætter nye skud, så jeg kan høste endnu en gang.

Opskriften er lige ud af landevejen, som man siger, og via Facebookgruppen LCHF Happy Food, blev jeg så inspireret af et opslag, at jeg straks måtte lave min egen.
Da min høst var lidt sparsom, har jeg ganget op, så I ikke skal lede efter den færdige portion kompot i bunden af en kasserolle men får lidt mere ud af anstrengelserne, end jeg gjorde.
Kogetiden varierer nok, og det samme gør den mængde sødemiddel, man ønsker at bruge. Den kompot, jeg her har lavet, er forholdsvis sød og ganske syrlig, fordi jeg kan li' den sådan.
Dette blogindslag indeholder reklame.

Rabarberkompot:

500 gr. skyllede, skårne rabarberstængler
9 spsk. Sukrin Gold
1 spsk. friskpresset citronsaft
Evt. lidt vanillepulver
...eller 1 stang vanille
Ca. 1 dl. vand
Nonoxal (følg anvisningen på flasken)

I en smule vand og med de resterende ingredienser koges rabarstykkerne præcis så møre, som du synes.
Jeg synes ikke, de skal være helt udkogte!

Sørg for, at ikke al væske fordamper under kogningen og tilsæt om nødvendigt lidt mere vand. Smag evt. til undervejs.

Tip: Istedet for vanillepulver kan du naturligvis vælge at komme kornene fra en vaniljestang i og lade den flækkede vaniljestang koge med. Vanille smager super godt sammen med rabarber, men du kan også prøve med kanel eller hakket ingefær.

Skyl et skoldet opbevaringsplads med atamon, hvis du vil hengemme kompotten - eller servér den lun - f.eks. til en ostemad eller bare til et stykke brieost, som jeg har gjort her.

Den er også fantastisk til pandekager sammen med lidt is eller græsk yoghurt.




Velbekomme!


Ingen kommentarer:

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate