lørdag den 17. februar 2018

Nybagte burgerboller med sesammel og hørfrømel

Nybagte burgerboller med sesammel og hørfrømel

Idag fristede det med hjemmelavede burgere, og uden burgerboller i fryseren, går den leg jo ikke (altså, jo - man kan selvfølgelig godt spise f.eks. portobelloburgere, vaffelburgere eller bruge salatblade eller spidskålsblade som brød, men idag skulle vi altså have burgere med burgerboller, basta..bum!).
Derfor måtte jeg røre en hurtig lowcarb dej sammen, så jeg kunne få bagt mig et hold burgerboller.
Jeg kan naturligvis ikke sætte hele 2 pladefulde burgerboller til livs på én gang - ja, faktisk kan jeg kun spise en enkelt nybagt burgerbolle med fyld - så derfor ryger de fleste af bollerne i fryseren, så jeg har til de næste mange gange, vi skal bygge burgere, eller jeg bare får lyst til brød.

Bollerne egner sig f.eks. også fint som madpakkeboller eller morgenbrød... Og husk, at de - ud over at være uden mel fra korn - også er sukker- og glutenfrie.

Opskriften på burgerbollerne finder du herhunder, og hvis du synes, at 12 burgerboller er for mange at bage på én gange, kan du evt. skalere ingredienserne, således at du kun bager 1 pladefuld, dvs. 6 bugerboller.
Superfine burgerboller uden mel og sukker til dig, der spiser LCHF

I selve ingredienslisten og beskrivelsen nedenfor indgår reklamelinks. Hvis du klikker på disse links og vælger at købe ingredienser via disse links, tilgår et mindre provisionsbeløb bloggens ejer - det vil sige mig. For den støtte, der dermed ydes for mit arbejde med at udvikle nye opskrifter, får du hermed min tak.

Delikate, lowcarb burgerboller med sesammel og hørfrømel (2 pladefulde / 12 stk.):

Lækre lowcarb burgerboller, glutenfrie, bagt med sesammel og hørfrømel
120 gr. affedtet sesammel (reklamelink)
80 gr. affedtet hørfrømel (reklamelink)
50 gr. fedtreduceret kokosfibermel (reklamelink)
40 gr. HUSK loppefrøskaller (reklamelink)
2 tsk. bagepulver
1½-2 tsk. Himalayasalt (reklamelink) ell. lign.
8 æggehvider (fra æg str. L)
2 æggeblommer (fra æg str. L)
2 spsk. æblecider-/hvidvinseddike
5 dl. kogende vand
Til pynt/drys: 1 sammenrørt æggeblomme, nigella- og sesamfrø (reklamelink)

Før du går igang, anbefales det, at du kværner loppefrøskallerne til lidt finere mel. Brug kaffekværnen (reklamelink).
Alternativt kan du bruge fiberHUSK.
Alle tørre ingredienser - naturligvis bortset fra de hele frø, der bruges til drys/pynt lige før bollerne skal i ovnen - vejes af og kommes i røreskålen (reklamelink).
Æggehvider og æggeblommer røres hurtigt sammen med de tørre ingredinser. Hæld eddiken ved også og rør lidt igen. Du har nu en tør og usammenhængende dej. Derfor skal den kogende vand hurtigst muligt hældes over, og dejen skal piskes igennem med håndmikseren (reklamelink) i omkring 1-2 minutter - helst ikke længere.

Med våde hænder formes 12 burgerboller, der trykkes lidt fladere med håndroden/håndfladen, når du har stillet dem på bagepapirsbeklædte bageplader.
Bollerne pensles med sammenpisket æggeblomme og drysses med nigellafrø og sesamfrø.
Snyd endelig ikke dig selv for nigellafrøene. De giver en ekstra delikat smag, som jeg synes passer så fint til disse boller. Det er lige før, de minder lidt om de ølboller (som på ingen made er lowcarb), jeg bager til familien.

Bagetiden for disse boller vil være omkring en time. De skal have knap 200 grader den første halve time (evt. lidt længere - og husk, at ovne bager forskelligt!). Derefter dæmpes varmen til 150 grader, og bollerne bages færdige. Du må IKKE åbne ovendøren under bagningen, for så risikerer du, at bollerne "mister pusten", dvs. falder sammen. Det kan ske, at de alligevel ikke holder formen helt, hvis de ikke når at tørre nok under bagningen, så tag dem endelig ikke ud af oven for tidligt. Nogle af de viste boller ér også faldet en anelse sammen for mig.

Afkøl bollerne på bageristen og opbevar dem (udenfor køl) et par dage, men frys dem gerne ned, hvis ikke de spises samme dag, de er bagt.

Husk iøvrigt altid at drikke rigeligt med væske til, når du spiser lowcarb og ekstra fiberholdigt brød.
Delikate burgerboller med lowcarb sesammel og hørfrømel, LCHF

Du må nøjes med et foto af en bolle nydt med pålæg. Burgermiddagen fik jeg ikke taget billeder af.
Velbekomme!

Ingen kommentarer:

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate