tirsdag den 17. september 2013

Traditionelle frikadeller - nu med Fibrex, LCHF

Frikadeller serveret med blomkålsmos (se opskriften her)
langtidsbagte cherrytomater

Min familie er ikke så vilde med, at jeg eksperimenterer med den så velkendte frikadelle. Det er lidt med frikadellen som med julen....som i "Sikken voldsom trængsel og alarm", hvor man synger "rør blot ikke ved den gamle jul"...
Jeg forsøger derfor så vidt muligt at lave vores frikadeller på den traditionelle måde, men melet har jeg altså erstattet - og senest fundet Fibrex ret godt egnet.
Fibrex giver ekstra fibre til kosten og holder på væsken, så derfor kan man tilsætte ekstra væske og dermed få saftige frikadeller.

De af jer, der endnu ikke kender produktet
eller til brugen af Fibrex, kan evt. læse mere 

her (klik for link til beskrivelse af Fibrex).
Grundopskriften til mine (næsten) traditionelle frikadeller kommer her -
og man kan iøvrigt sagtens give farsen et ekstra pift med f.eks. hvidløg og krydderurter:

1000 gr. hakket svine- og kalvekød
2 mellemstore løg
2 æg, str. M/L eller 3 str. S
2 - 2 1/2 tsk. Herbamare eller Trocomare urtesalt (eller anden god salt)
1/2 tsk. krydderpeber (jeg bruger den fra Urtekram)
1/2 dl. Fibrex
1 dl. fløde 38%
1 1/2 dl. vand

Fremgangsmåde:
Fintrevet løg, æg og salt og peber blandes i hakkekødet. Fibrex, fløde og vand tilsættes, og farsen røres godt.
Farsen skal hvile - helst en halv time eller længere - før frikadellerne formes i hånden med en ske.
Frikadellerne steges på panden i rigeligt smør eller ghee til de er gennemstegte.

Lad evt. et fad med halverede cherrytomater langtidsstege i ovnen, mens frikadellerne laves.
De skal bare overholdes med olivenolie og drysses med urtesalt og krydderpeber. De må gerne stå godt og længe i ovnen ved 160 grader. Disse her har fået knap en time:


Velbekomme!



Ingen kommentarer:

📌 Gem opskrift på Pinterest:

Translate